Bor i ett 11/2 plans hus på 155 kvm med gaspanna söder om Malmö. Huset är byggt 2002 och har bra isolering. Golvvärme på nedanvåning och radiatorer på ovanvåning. Pannan har börjat småkrångla och tittar på alternativ, "problemet" är att vi förbrukar inte mer 5000 kw gas per år för uppvärmning och varmvatten. Vilket jag insett är ganska lågt, ni andra som har gaspanna, vad ligger er årsförbrukning på?

Svårt o se att en luft/vatten pump kan matcha då investeringskostnaden är så pass hög, samt elpriset högt. Just nu känns det som det lutar åt ny gaspanna men det känns fel.
 
Jag vet ingenting om gas-tekniken.
Men vad kan gå sönder på en gaspanna?
Det borde gå att laga kanske bara ett besök av en servicetekniker, finns där några smutsfilter i gasledningen? Rensnål till munstycket?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag vet ingenting om gas-tekniken.
Men vad kan gå sönder på en gaspanna?
Det borde gå att laga kanske bara ett besök av en servicetekniker, finns där några smutsfilter i gasledningen? Rensnål till munstycket?
Vi har en tekniker bokad som ska kika på pannan; filter etc är rengjorda det kan vara lite vadsom . Den dyraste delen är förmodligen själva gasbrännaren. Svårt att hitta reservdelar till pannan dessutom. Tänker främst framåt, hoppas givetvis att den köra på ett bra tag till men måste ändå kolla alternativen.
 
5000 kWh / år är otroligt billigt!
Jag gör av med 32’000 kWh på värme och varmvatten + 10’000 kWh på hushållsel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.