Fast det där kan man tycka att en fackman borde veta. Om vi antar att det är en vanlig effekt på sådana färger. Jag som lekman har aldrig hört talas om det.
 
Varför inte bestämma att företaget ska stå för några flaskor klorin istället?

” Missfärgningen kan då enkelt avlägsnas genom avtvättning med klorin. Detta påverkar inte heller färgkvaliteten negativt, skriver de i sitt svar på anmälan.”
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Brukar det inte stå något om luftfuktigheten på färgburkar? Att kräva att de står för jobbet tycker jag låter hårt.
 
RTFM!
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
N noone70 skrev:
RTFM!
Ja, det sker alldeles för sällan.

Stickan
 
D
Rubriken är inte bra.
Bauhaus rekommenderas att ersätta konsumenten för de utlägg denne haft, och inte betala för något.
 
Om jag förstår rätt, har han själv köpt färgen och anlitat en målare för att göra jobbet.
Då borde målaren vara uppmärksam och förklara att det kunde bli problem att måla i augusti.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Personligen känns det mer som målarens ansvar.

D Daniel 109 skrev:
Brukar det inte stå något om luftfuktigheten på färgburkar? Att kräva att de står för jobbet tycker jag låter hårt.
Det står garanterat på burken...
 
Lite oklart här, är det kostnaden för första målningen, eller för ommålning när första omgången blev gul? om det är det senare, borde väl Bauhaus fått chansen att rätta det först. Tex med Klorin.
 
D
Anna_H Anna_H skrev:
Lite oklart här, är det kostnaden för första målningen, eller för ommålning när första omgången blev gul? om det är det senare, borde väl Bauhaus fått chansen att rätta det först. Tex med Klorin.
Bauhaus har inte utfört målningen (tjänsten) som ett led i fullgörelsen av köpet, då har de inte rätt att åtgärda avhjälpa felet med målningen.
Konsekvensen av felet på målarfärgen (16 § KKöpL), gör att konsumenten har rätt till ersättning för att avhjälpa felet eller skadan.
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
lopec
D DMOL skrev:
Konsekvensen av felet på målarfärgen
Vilket fel på målarfärgen, trodde det var klarlagt att det var utförandet som var felaktigt?
 
D
lopec lopec skrev:
Vilket fel på målarfärgen, trodde det var klarlagt att det var utförandet som var felaktigt?
Läste du paragrafen i konsumentköplagen som jag hänvisade till?

Varan skall anses felaktig,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
 
Om det står något om detta på målarburken så kan inte bauhaus anses skyldiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.