Det gäller alltså byglar till kantbalk
Gissar att man tjänar en slant på att bocka själv, men är det värt jobbet ?

Vad kostar en prefabbygel ?
Hur mycket armeringsjärm går det åt till en bygel ?
 
jag bockade själv. det tog 1 dag att klippa till och bocka till ca 120 m2. Hyr hydraulklipp och en bockmaskin så är det lätt. Går åt ca 1 meter armeringsjärn till vajre bygel lite beroende på hur tjock kantbalk du har. Priser har jag ingen aning om.
 
Det beror ju på hur du värderar din egen tid!
Jag "tvingade" just grannen att köpa färdigbockade byglar till sitt garage, 20 st för 500:- eftersom han hade bråttom med gjutningen. Är det förresten någon som har haft gott om tid innan gjutning ;)
 
Betalade 32:-/st för 200x200x800 bygel. Jag tycker inte det är värt att bocka själv.
 
Hyrde en handjagare, kostnad 30:-/dag.

Betalade 23 Sek för 6m 8mm järn.

Tog 1,5 timme att vika mina 80 byglar till garaget.

Använde 1 m järn/bygel = 4.20 Sek/st (Inkl hyra)

Bra betalt för "egen tid" ...

/V.h. Linus
 
Tack för svaren!

Med c/c 600 (räcker det för ett garage?) behöver jag 60st
Det åtgår alltså 10x6m = 60m á 5kr/m = 300kr + hyra av bockmaskinen.

Prefabalternativet blir då 32kr x 60 = 1920kr (eller 1500kr i det andra alternativet)

Slutsats:
Verkar som mina biceps får ytterligare lite välbehövlig träning :p
Är man extra manlig om man bockar järnen utan verktyg ::) :-? :D


 
Japp. Handbockade allt till 32 L -element, 3 knän plus en båge till varje samt hörn och byglar till en 24 m2 platta
 
c/c 600 (räcker det för ett garage?)
Det är vad som rekommenderas i boken "Bygga grund" av Hemgren. Det står däremot inget om det räcker till garage. Jag ska själv gjuta en garageplatta och har inte hittat något annat än c/c 600. Undrar om Magnus_Nordmark är av annan åsikt?
 
Linus_Arthursson skrev:
Hyrde en handjagare, kostnad 30:-/dag.

Betalade 23 Sek för 6m 8mm järn.

Tog 1,5 timme att vika mina 80 byglar till garaget.

Använde 1 m järn/bygel = 4.20 Sek/st (Inkl hyra)

Bra betalt för "egen tid" ...

/V.h. Linus

Vad är en handjagare?
 
I detta fall en bockmaskin
 
måste man ha byglar?
kan man inte bara sätta 2 järn i botten på plastdistanser, sen lägga armeringsmattan ända ut i kanten o sen lägga 2 järn på mattan?
 
Mikael_L
Starfighter skrev:
Det är vad som rekommenderas i boken "Bygga grund" av Hemgren. Det står däremot inget om det räcker till garage. Jag ska själv gjuta en garageplatta och har inte hittat något annat än c/c 600. Undrar om Magnus_Nordmark är av annan åsikt?
Men visst brukar en garageplatta anses ha lägre belastning än en husplatta?
Är jag ute och cyklar nu... :surprised:
 
Mikael_L
ByggaNytt skrev:
Är det förresten någon som har haft gott om tid innan gjutning ;)
Jag borde kanske köpa armeringsjärn nu, och sätta igång och bocka för att sen lägga det i förrådet. Kan ju vara guld värt om något år då ... :cool: :D :D
 
Ja, det funderar jag också på. Om man tittar på Supergrunds byggbeskrivning, så ser man att de anvisar en metod ungefär som det du föreslår. Fast de lägger inte de övre järnen på mattan utan använder en slags vågformade plåtbitar som de kallar U-sinusjärn. (Som deras isolering är uppbyggd går det inte att lägga matta ända ut i kanten.) Men resultatet borde bli detsamma.
 
Mr_XXX skrev:
måste man ha byglar?
kan man inte bara sätta 2 järn i botten på plastdistanser, sen lägga armeringsmattan ända ut i kanten o sen lägga 2 järn på mattan?
Har sökt som en tok efter information om detta. Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.