Håller på att renovera vardagsrummet och frugan vill ha lamputtag ovanför varje fönster. (Har pratat med en elektriker om saken som sen kommer och drar slang å el när jag samtidigt ska regla ner innertaket) Har dock stött på ett problem när jag kör hålsågen i lättbetongbalken ovan fönstret där apparatdosan ska gjutas in. Det sitter ett armeringsjärn 2 cm in precis i mitten av varje fönstret. Se bild. Frågan är om man vågar såga av den? Är det lugnt eller kommer huset å rasa? Känns ju som att det borde sitta fler armeringsjärn. Känns dock konstigt att armeringsjärnet går vertikalt. Borde ju ligga horizontellt i mitten av balken tycker jag.
 
  • Hål sågat i lättbetongbalk ovan fönster med synligt armeringsjärn i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i lättbetongbalk med synligt vertikalt armeringsjärn efter borrning för lamputtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En lättbetongbalk har oftast armering längs underkantens kanter med tvärstag som förbinder dessa. Flera balkar har även armering i överkanten med då de ibland är helt symmetriska och kan monterad åt valfritt håll så länge de står på högkant. Även mellan underkant och överkant brukar det gå tvärstag. Av bilden så ser ut dom ett sådant du stött på ett tvärstag mellan under och överkantsarmeringen. Har tyvärr ingen insikt kring ditt fortsatta borrande här och till viss del beror de om de använt armerade block i en bärande konstruktion eller om armeringen bara är till för klara fönsteröppningen
 
Kolla vart du har dina takstolar, har du en rakt i mitten över fönstret kanske du ska fundera en gång till på om du ska kapa den.
Förmodligen märker du ingenting, men det finns ju risk för sättningar, hur stor är svår att svara på.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Balkar brukar ha bygeljärn tvärs längdriktningen, förbundna i hörnen med längsgående järn. En lättbetongfasad brukar bestå av block eller plank, dvs en form av elementbygge. Balken är säkert en avväxling över fönstret. En bra princip är att låta installationer underordna sig konstruktionen i stället för tvärtom. Sedan tror jag inte att huset rasar om du sågar av just den lilla biten av armeringen.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
En uppdatering då hur det gick för den som nu stöter på samma problem. Gillar inte trådar som bara slutar helt tvärt
Med en inte allt för ogrundad oro så vågade jag såklart inte kapa hela armeringsjärnet då jag kunde konstatera att en takstol vilade på fönsterbalken. Jag vågade mig dock på att med dremmeln och dremmla bort halva armeringsjärnets tjocklek. Slipade ned det med en liten slipskiva. Sen hackade jag ut resterande djup på sidan av järnet så att apparatdosan fick plats. Var såklart tvungen att göra ett spår i dosans baksida motsvarande järnets bredd så att den kunde få plats i hålet. Sen putsade jag fast dosan med gypsum naturgips. Nu får lampkontakten plats med några millimeters marginal mot armeringjärnet. För att göra elektrikern nöjd så tejpade jag armeringjärnet med 2 lager åldersbeständig skravtejp som jag hade liggandes för att det inte ska finnas synlig metall i apparatdosan..
 
Det var den S-märkningen det, men skit i det bara så inte järnet kan komma i kontakt med någon ledning och varmgång i koppling. Ett plastlock klippas till och limmas i botten på dosan är nog inte fel.
 
E
Nästa gång säger du bara till frugan att det inte går.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.