Jga gjuter en stödmur ca 32m och ca 80-90 centimeters höjd, under denna tänkte jag göra en sula 60 cm bred och 20-25cm hög, i denna sula har jag givetvis armeringsnät och armeringsjärn, men hur mycket måste jag armera i själva muren?
Jag fick en rekommendation att sätta 10mm armeringsjärn var 15cm i sulan som sedan sticker upp och gjuts in i stödmuren som skall ha längsgående armering var 15 cm på höjden också, alltså bildar 10mm armeringsjärn ett rutmönster på 15 * 15 cm i själva muren, låter förvisso stabilt men det kommer gå åt ca 500 meter armeringsjärn på min 32 meters mur, är det rimligt?? såg också en annan rekommendation om att gjuta in armeringsnät ett i framkant och ett i bakkant av muren, minst 3 cm betong utanför.
Hittar inte mycket information om att gjuta stödmurar på nätet, det verkar vara leca och mursten som dominerar.

 
Jag gjorde L element på 1 meters höjd. I dessa är det tre stående 10 mm järn plus en vanlig matta mitt i.

Detta är gjort efter råd från en gammal betongare, ingen aning om det är tillräckligt.
 
Jag lät en konstruktör dimensionera stödmurarna till min källartrappa. De är 120 cm höga och konstruktören sa att det skulle vara 10 mm armeringsjärn i rutmönster med c-c 200 mm. Muren är 150mm tjock. Det gick åt mycket armeringsjärn men det är billigt(?) på Byggmax. Tänk också på att skarvar i armeringsjärnet ska överlappa minst 30cm.
 
Eld skrev:
Jag lät en konstruktör dimensionera stödmurarna till min källartrappa. De är 120 cm höga och konstruktören sa att det skulle vara 10 mm armeringsjärn i rutmönster med c-c 200 mm. Muren är 150mm tjock. Det gick åt mycket armeringsjärn men det är billigt(?) på Byggmax. Tänk också på att skarvar i armeringsjärnet ska överlappa minst 30cm.
Okay, men då verkar det som att mina uppgifter stämmer ganska väl, hur böjer man 10mm armeringsjärn??
 
Det enkla sättet är att hyra en armeringsbock. Rekommenderas iom dina mängder

Det billigaste sättet är råstyrka

Medelvägen är att ta några bitar järnrör eller dylikt att ha som hävstänger
 
mats_o skrev:
Det enkla sättet är att hyra en armeringsbock. Rekommenderas iom dina mängder

Det billigaste sättet är råstyrka

Medelvägen är att ta några bitar järnrör eller dylikt att ha som hävstänger
En annan variant skall enligt uppgift vara att gjuta sulan med sin armering och sedan borra hålen till murens 10mm armeringsjärn, och bara bulta ned dessa i sulan, då skulle man alltså inte behöva bocka några armeringsjärn och dom hamnar där man vill att dom ska vara, vad säger ni om den metoden??
 
Om du bara bultar ner dem lär de inte sitta något vidare. Om man måste borra för att fästa armeringsjärn i en befintlig platta/sula/mur så måste man använda kemisk expander.
 
Eld skrev:
Om du bara bultar ner dem lär de inte sitta något vidare. Om man måste borra för att fästa armeringsjärn i en befintlig platta/sula/mur så måste man använda kemisk expander.
Det räcker inte i detta fall. För en stödmur blir det ett moment av jordtrycket!
Armeringen måste böjas och gå ut i sulan, åt bägge håll om denna är symmetrisk.
 
anaitis skrev:
Det räcker inte i detta fall. För en stödmur blir det ett moment av jordtrycket!
Armeringen måste böjas och gå ut i sulan, åt bägge håll om denna är symmetrisk.
Okay, böjd armering alltså, räcker centrum armering med 10mm och ett rutmönster  med cc 15-20 cm om muren är 15-20 tjock och 100-120cm hög och vissa kortare partier blir kanske 130-150cm höga?
 
Eld skrev:
Jag lät en konstruktör dimensionera stödmurarna till min källartrappa. De är 120 cm höga och konstruktören sa att det skulle vara 10 mm armeringsjärn i rutmönster med c-c 200 mm. Muren är 150mm tjock. Det gick åt mycket armeringsjärn men det är billigt(?) på Byggmax. Tänk också på att skarvar i armeringsjärnet ska överlappa minst 30cm.
30cm överlapp är inte tillräckligt på ett 10mm järn! Man ska använda formeln: Armeringsjärnets diameter [mm] x 50 = Överlappslängd.

Det ger i exemplet med 10mm järn 10x50=500mm. SÅ 50cm överlapp om 10mm järn, 60cm om 12mm järn osv..
 
Magnus_Nordmark skrev:
30cm överlapp är inte tillräckligt på ett 10mm järn! Man ska använda formeln:  Armeringsjärnets diameter [mm] x 50 = Överlappslängd.

Det ger i exemplet med 10mm järn 10x50=500mm. SÅ 50cm överlapp om 10mm järn, 60cm om 12mm järn osv..
Finns det någon formel för hur tät övrig armering skall vara i en stödmur??
 
  • Gilla
Prolle-tären
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.