Har sökt och läst, men ju mer jag läser destå osäkrare blir jag. Ska bygga ett stort garage (8,4x12m) och funderar bla på armeringen (platta på mark).
Kommer att ta in en traktor i garaget och ev om man får drömma en billyft.

Hur tjockt måste man gjuta, räknade med 15cm men det kanske är i överkant?
Hur armerar man bäst, skissat lite på byglar i kantbalken efter att ha tittat och läst i trådar. Nu har jag bara en 4 kantig bygel i 8mm, eller ska man ha kvar en "pinne" som sticker ut mot plattans mitt (typ villabygel)?
Räcker storleken på kantbalken, h:200mm & b:400mm?
Ska jag ha starkare arm.nät eller annan placering på den

Någon som kan kommentera och rätta fel jag gjort? Bifogar en liten skiss så ni kanske förstår
 
JK2 skrev:
Nu har jag bara en 4 kantig bygel i 8mm, eller ska man ha kvar en "pinne" som sticker ut mot plattans mitt (typ villabygel)?
Det är just den som motverkar att balken vrider sig. Väggens placering gör att man får excentriska laster, som denna "pinne" har till uppgift att ta hand om.
 
En tanke bara, varför inte en 100 mm isoleringsskiva i botten istället för fyllning och 50 mm? Det borde bli lättare att få jämnt underlag samt att du får bättre isolering. Kostnaden för en 100 mm skiva är dock lite högre.
 
Eller köra stålamerad betong med 100kg per m2 betong så slipper du kant ameringen å jobbet :>
 
  • Gilla
Jonthe
  • Laddar…
JK2 skrev:
Har sökt och läst, men ju mer jag läser destå osäkrare blir jag. Ska bygga ett stort garage (8,4x12m) och funderar bla på armeringen (platta på mark).
Kommer att ta in en traktor i garaget och ev om man får drömma en billyft.

Hur tjockt måste man gjuta, räknade med 15cm men det kanske är i överkant?
Hur armerar man bäst, skissat lite på byglar i kantbalken efter att ha tittat och läst i trådar. Nu har jag bara en 4 kantig bygel i 8mm, eller ska man ha kvar en "pinne" som sticker ut mot plattans mitt (typ villabygel)?
Räcker storleken på kantbalken, h:200mm & b:400mm?
Ska jag ha starkare arm.nät eller annan placering på den

Någon som kan kommentera och rätta fel jag gjort? Bifogar en liten skiss så ni kanske förstår
Jag tycker voterna känns onödigt kraftigt armerade=dyrt och massa extra jobb att binda dom som korgar med n-byglar. Jag hade kört med 300 breda och 200 djupa voter med 2x12 järn som ligger parallellt i voterna. Järnen klossar du på 50mm. I hörnen lägger du ett 16järn som du bockar till ett stort b-järn med ben på 1500. Hörnförstärkningarna lägger du ovanför det centriska 6mm c/c 200-nätet du lägger över hela plattan.
Där du vet du kommer ha punktlaster, exempelvis billyft, sågar du ut 1 lager frigolit (förutsatt du har mer än 2x100mm), typ 600-800 i fyrkant och binder två nät med 12 järn, c/c 150 klossat till 20mm. Mellan näten binder du kattfötter eller c-järn som distans.

Jag hade gjort plattan med 100 betong. Det räcker gott och väl om inte lasterna är löjligt stora.
 
hej jag byggde en bilverkstad i fjol gjöt plattan 18 cm tjock k40 betong med grov singel underst hadde jag viraduk 040 sprängsten ok 020 blandat ca 40 cm packat med en padda på 450 kg la ut 25 cm isolering gjorde ramen med 2tum 6 plank gjorde kantbalken 53 cm hög ok 35 djup där bil lyften står har jag 23 cm betong gjorde 4 golvärme slingor ok fyllde upp med glykol för- 22grader la ut armeringen 16 mm armering med 1 meters mellanrum ok 12 mm med 60 cc även 12 mm i kantbalken sen la jag även nätmatta uppe på slangen slangen va 20mm virsbo vita med 22cm cc la ner en grovsmutsavskiljare det bästa jag gjort lätt o rengöra ett utlopp på 75 mm räcker långt sen är det ett vanligt avloppsrör på 110 direkt efter för att slippa problem i framtiden sen infärgade vi plattan med gult pulver som man glättade in i betongen vilket gör ytan hårdare ok färgen lossnar inte vid slitage färgen sitter 1 cm ner i betongen 86 kvm kostade ca 100 000 ink gruset 8 lass portarna på 3/3 meter hörman ligger på 95 tusen för 2 med portstyrning elen kosta 86 tusen att koppla in med dragning 16 armaturer med 865 lysrör vilket e dagsljus 860 e dagsljus 830 /840 e vanligast 8 st 400 volts grupper allt satt upp på kabelstegar under taket det blev ett antal merer kabel alla 400 volts grupper ha egen säkring o verkstaden är 10 .8 meter lång ok 8 meter bred 3740 hög
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.