Ska gjuta betongplatta för oisolerat uterum med sadeltak.
Ytan blir 20kvm och markförutsättningarna är sand/grus, där jag lagt på ca 150mm makadam och 100mm cellplast, förutom i kanterna.
Har börjat armera och lite amatörmässigt tänkt att "det här borde bli bra"... på tomten stod tidigare ett sommarhus på gjuten torpagrund och den grunden saknade helt armering och var intakt sådär 50 år senare när jag slog sönder den med slägga, därför har jag tänkt att plattan till ett uterum knappast behöver armeras enligt konstens alla regler...

Hur som, har armerat kantbalk och lagt armeringsnät. Eftersom det ska bli sadeltak kommer en punktlast uppstå i mitten på yttre kantbalken, därför har jag lagt fler järn där... överlappet är inga 600mm som jag förstått är något standardtips, utan mer 200-400 mm...

Är det bara att göra om, eller kommer armeringen räcka till de laster som uterummet kommer utsätta plattan för?
 
  • Armeringsjärn och nät över cellplast och makadam för gjutning av betongplatta till uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsnät på cellplast och makadam för gjutning av betongplatta till uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsjärn och cellplast på makadamunderlag för betongplatta till uterum under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Någon annan glad amatör som kan ge någon känsla av hur det ser ut, i väntan på att någon som vet hört av sig.. :cool:?
 
Första bilden ser Putinsäker ut om han kommer med stridsvagnar så kommer plattan att hålla.
Mittbilden ser normal ut.
sista bilden ser ut som det är långt mellan byglarna, den vertikala armeringen är lika viktig som den horisontella.
Varför har du lagt duk, finns risk att betongen inte orkar trycka ned duken och det blir hålrum.
Skär duken i hörnorna så den kan lägga till sig.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Första bilden ser Putinsäker ut om han kommer med stridsvagnar så kommer plattan att hålla.
Mittbilden ser normal ut.
sista bilden ser ut som det är långt mellan byglarna, den vertikala armeringen är lika viktig som den horisontella.
Varför har du lagt duk, finns risk att betongen inte orkar trycka ned duken och det blir hålrum.
Skär duken i hörnorna så den kan lägga till sig.

Protte
Tack för input, gillar Putinsäkert... tar med mig tipset om duken också, den ligger där för jag vill gardera mig mot lösa cellplastskivor som kanske flyter upp..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.