Hej

Jag ska gjuta en platta på 15 kvm som är pålad och håller på att förbereda med armering. Är det ok att armera med kantbalksbygel på det här sättet där pålen ligger an i överkant mot bygeln.

Ritad skiss av armering med kantbalksbygel vid påle för gjutning av betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller ska det vara på det här sättet ? Där pålen ligger an mot underkant av bygeln ? Eller spelar det någon roll ?

Handritad skiss som visar en påle med armeringsjärn och en kantbalksbygel i överkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är väl bra att gjuta in pålen 100 mm minst. Så beroende vad du har för täckskikttill undre armeringen kanske det är olämpligt att ha den i under kant. Men är inte pålen kapad i rätt nivå och försedd med tryckplatta? Vet du inte vilken nivå betongen ska ha? (Antar att det är stålrörspålar)
 
D DanNau skrev:
Är väl bra att gjuta in pålen 100 mm minst. Så beroende vad du har för täckskikttill undre armeringen kanske det är olämpligt att ha den i under kant. Men är inte pålen kapad i rätt nivå och försedd med tryckplatta? Vet du inte vilken nivå betongen ska ha? (Antar att det är stålrörspålar)
Laserpass används för att projicera horisontella röda linjer i en konstruktionsmiljö med isolerplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad menar du med täckskickt?
 
I impendill skrev:
[bild]

Vad menar du med täckskickt?
Täckande betong dvs Avståndet mellan betong under- eller överkant och din påle. Det finns risk för genomstansning om pålkrafterna är stora i förhållande till plattans tjocklek, men för den lilla konstruktion är det säkert lugnt!

att pålen ligger an mot armering är principiellt inget du behöver bry dig om iaf. så vitt jag vet.jag kan pålar bra men inte betong så kanske bäst att du kollar med en betgongkonstruktör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.