Läste i någon villatidning om en dam som lät göra service på sin bergvärmepump varje höst. Vår IVT-pump är nu två år gammal varav vi har ägt den i ett år; Bör man ta hit någon som går igenom den? Vad innebär service på en bergvärmepump? Finns det något som ska smörjas eller rensas?

Jag har inte rört den sedan vi köpte huset, den bara tuffar på och sköter sig själv.
 
Hmm, jag har rensat silarna på KB och VB sidan, hållit koll på nivåerna på de samma, gjort ren luftfilter för återvinningen. Men det är nog allt jag gör per år
 
Jag försökte få Nibe att göra service på min vp när dom ändå var här, men dom sade att det inte behövs.
 
Fred vom Jupiter! Jag kanske är slarvig men inget har gjorts åt vår jordvärmepump sedan installation för 12 år sedan.

It1cobra! Hur går man tillväga för att rengöra silarna? Är det enkelt?
 
Jag gjorde rent filtren (silarna) på kalla och varma sidan på vår IVT. Inklusive isärtagning och hopmontering tog det kanske 10 minuter. Baggis. Och jag är inte särskilt teknisk :D Följde med en tång till en låsring som håller dem på plats. Fanns en del svart i filtren, från elementen.
 
Gör samma på våran IVT, rensa silarna en gång per år och kollar så att det inte är några luftbubblor i spriten.
 
Ja just, det var nåt jag kollade i ett siktglas också. Nåt med bubblor och rätt färg :D
Även vi har en IVT.
 
Har man någon gång skrivit upp temperaturdifferansen mellan in och ut på värmerören, kan man jämföra med idag, är värdena unfefär lika så är värmeeffekten ungefär lika, och pumpen fungerar ungefär lika bra som första mätningen.
Nivån i expansionskärlet kan i och för sig behöva kollas och ev. fyllas på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.