Vår arkitekt kommer att rita vårt hus men dom kommer inte att göra konstruktionsritningarna. Hur får jag dessa? Har hört att företagen man köper virke av kan fixa sådant... stämmer det eller hur gör jag? :wow:
 
Du får ta kontakt med en byggnads konstruktör. Han beräknar och ritar konstruktionsritningar till er.
 
Jag har raderat inlägg i den här tråden som kom från en byggvaruhandel som säljer konstruktionsritningar tillsammans med virket. Förmodligen var även frågan här planterad av dem.
 
Nix jag är privatperson i allra högsta grad. Ett blåbär så jag ställer kanske dumma frågor?!
 
Det finns inga dumma frågor. :)
 
Jag tycker att du ska låta en konstruktör som kommunicerar med arkitekten göra konstruktionsritningarna. Ett hus kan se väldigt olika ut med olika detaljlösningar. Vi anlitade en konstruktör via vår arkitekt. Ofta kan de förmedela kontakten.
 
varför inte köpa en stomme av en trähustillverkare,mig veterligen gör dom flesta hus utifrån egna ideer.
dom vet ju åxå fallgropar i olika konstruktioner,det vet inte alltid en glad arkitekt.
då får du alla behövliga ritningar samt hjälp med bygglov m,m och du husföretagen har åxå arkitekter hehe
 
Du kan även gå till olika hustillverkare med arkitektskissen och be att få in offerter utifrån skissen. Konstruktionsritningar etc. ingår sedan i hustillverkarens åtagande.
 
nybyggd
varför inte köpa en stomme av en trähustillverkare,mig veterligen gör dom flesta hus utifrån egna ideer.
Många huskonstruktioner är inte lämpliga att gör i fabrik både av transport och tillverkningsskäl exv:
höga väggliv ,ryggåsgavlar utan stödjande mellanvägg, liggande panel där inte täckbräda över blockskarv accepteras.
Det går givetvis att lösa ovanstående vid fabrikstillverkning men det sker till priset av onödigt material och extra arbetet på byggplats./MLj
 
Tack för era svar! Ska tänka på de olika alternativen :) Kom gärna med fler tips :)
 
Mats Lj skrev:
nybyggd
Många huskonstruktioner är inte lämpliga att gör i fabrik både av transport och tillverkningsskäl exv:
höga väggliv ,ryggåsgavlar utan stödjande mellanvägg, liggande panel där inte täckbräda över blockskarv accepteras.
Det går givetvis att lösa ovanstående vid fabrikstillverkning men det sker till priset av onödigt material och extra arbetet på byggplats./MLj
jag tror det är det lilla problemet.
har sett många styckehus från alla möljiga,och det varit höga väggar konstiga lösningar m,m
mitt eget är ett ruskigt special från en känd tillverkare.( LB Hus) men kollade med åsbo och myresjö i detta fall.
alla 3 kunde tillverka våran tokritning ,men jag hade varit glad om en arkitekt sagt sitt på våran kåk.
 
Erika och Peter skrev:
Vår arkitekt kommer att rita vårt hus men dom kommer inte att göra konstruktionsritningarna. Hur får jag dessa? Har hört att företagen man köper virke av kan fixa sådant... stämmer det eller hur gör jag? :wow:
Antingen anlitar ni en egen konstruktör som gör ritningarna som ni sedan handlar upp entreprenören på. Fördelen här är att man kan anlita en mindre, lokal firma och på så sätt kanske få ner priset. Nackdelen är att om huset får några skador på konstruktionen kan entreprenören skylla på fel i ritningarna och konstruktören skylla på fel i utförandet. Då blir det svårare att få någon som åtar sig att åtgärda.

Eller så lämnar ni arkitektritningarna till entreprenören eller husfirman och låter dem ta fram konstruktionsritningarna. Nackdelen är att ni inte får så många att välja på och att detta kan återspeglas i priset. Fördelen är att ni får en firma som ansvarar för allt och om något blir fel får de åtgärda oavsett om felet är i utförandet eller ritningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.