Hej!

Vi är i ritningstagen tillsammans med vår arkitekt. Vi skall bygga ett 2.5 plans hus med fyra sovrum (vi är två vuxna och tre barn (1, 5 och 8 år).

Det skulle vara mycket intressant att höra synpunkter på planlöningen i stort. Bifogad ritning visar inte vindsvåningen men den blir inredd som ett stort rum tillsvidare.

Huset mäter ca 15 x 11 meter som mest.

Fönster är bara inskissade, ej klart, samma sak dörrarnas öppningsrikting.


Tack på förhand för konstruktiv kritik.


Mats
 
Ser trevligt ut! Ganska lik vår på bottenvåningen fast er är större :)
Jag skulle ta bort väggen mellan groventren och tvättstugan. Tvättstugan blir väldigt smal och groventren också. Jag tror att ni bara kommer att bli arga på den väggen och den dörren däremellan.
Får ni verkligen bygga så liten toa på bottenvåningen? Behövs inte handikappstor med dusch för att ni ska få bygglov? Fråga arkitekten om det.
Ska ni ha kamin? Om kanske, planera in det på en gång även om ni inte bygger den på en gång.
Antar att ni tänker rita fönster på gavlarna också så småningom. Fördelen med hus, jämfört med lägenheter är ju bl.a att man kan få in ljus från alla fyra hållen. Antar också att ni gör in och utluft från norrsidan på huset till skafferiet.
Kanske borde ni klämma in ett förråd till någonstans också. Men det kan ni ju göra uppe på vinden om det behövs.
Hur värms huset? Pannrum eller motsvarande, var blir det?
Skulle inte trappan ta mindre plats om ni fortsätter U-trappen ända up till vinden? Dessutom tror jag att det kan bli ganska snyggt med en sammanhängande trappa genom hela huset.
 
Tack Pinebar!

Det var just denna typ av synpunkter vi efterlyser.

Nu bor vi Belgien så därav faller nog kravet på handikappanpassad toalett men kanske man skall ta det till övervägande ändå. Man kan nog bredda lite på kapprummets bekostnad.

Kamin skall vi ha, den hamnar mellan matplats och vardagsrum.

Det skall bli ett kallförråd i anslutning till garaget (intill groventren). Sedan lär det bli en del jox på vinden, det är jag helt övertygad om :)

Huset värms med gas, vattenburet system med värmeväxlare placerad uppe på vinden.

Lufthål till skafferiet är också en bra synpunkt - tack.

Jovisst blir det fler fönster. Morgonsolen kommer in ganska exakt 45 grader från hörnet där tvättstugan är placerad. Och vad gäller väggen mellan tvättstuga och groventre så har du en god synpunkt men hur kul är det med blöta leriga kläder i direkt anslutning till nytvättat?

Tål att tänka på...


Mats
 
Kanske finns ett belgiskt forum som passar att ställa frågor i...
 
Belgiskt forum?

Nja... har du sett typiska Belgiska hus? Trista saker, tegel, tegel, tegel.... lågt i tak, murrigt och mörkt. Ja, faktiskt även nybyggen. Trähus är någor mycket udda här, gemene man har uppfattningen att trähus nog kan vara fint, men håller dåligt (< 100 år) och brinner lätt upp.
Dessutom tar det ca 1 år att bygga ett hus i tegel. Det byggs, det regnar, det skall torka.... all el och annan dragning i väggar tar en evighet efter som man fräser ut spår innerväggsteglet, lägger in ledningar och sedan spacklar igen.

Som tur är har vi hittat en arkitekt som är lite mer vidsynt och öppen för nya ideer!

Mats
 
Nu vet jag inte hur trädgården ser ut men vore det inte trevligt med någon mer entré ut, tex vid matplats?

Sovrummen verkar svårmöblerade, hur skall sängarna placeras?

Huset känns väldigt stängt vid entrén, man får indla sig fram. Är det tänkt att ni normalt använder groventrén? Det är långt till köket från dörren annars. Jag tycker skafferiet verkar överdimensionerat jämfört med ex tvättstugan, det blir mycket tvätt av fem personer. Jag skulle stas på att försöka göra om hela den delen, men det är jag det...
 
Tack Myrlejon!

Jodå, det blir entre(r) till trädgården den långa väggen kök/matplats/vardagsrum.

Fönster och dylikt är inte spikat ännu. Vi skall ha färre men bredare fönster "widescreen" snarare än flera mindre, normalbreda.

Svårmöblerade sovrum? Hmm... kan du utveckla detta lite?

Kan inte heller riktigt förstå "huset känns väldigt stängt vid entrén, man får indla sig fram...".

Vi har en rejält tilltagen hall (tycker vi), kapprum till vänster, gästerna kan lätt komma in till vardagsrummet. Det är nog en smaksak, vi vil inte ha direkt insyn i köket från entren.

Tvättstugan skall bli rejält större - bredd ökas till åtminstone 2.5m.

Tack för vettiga synpunkter!


Mats
 
En del dörrar tror jag ni kommer reta er på, kanske det går byta till skjutdörrar? Jag tänker på de till arbetsrummet, skafferiet och tvättstugan.

/FlitigaLisa
 
I barnrumm sätt ofta sängen i ett hörn för att minska fallrisken och få maximal golvyta att leka på. Vad jag kan se finns inget sådant hörn att ha sängen i. Det innebär att den får stå ut från innerväggen, men eftersom rummet är "bara" 2.6m meter djupa innebär detta att rummets skärs av i två halvor. Det är väl OK om man har en spälsäng eller växa säng, men så småningom kommer behovet av en full 2m lång säng.

Kankske kan man sätt vindtrappan i förlängning av den andra trappan så minskar du det döda utrymmet(om det inte blir för lågt di tak där den kommer upp? Då kan du få bredare rum och ev sätta badrummet mellan de två "övre". Slå ihop nuvarande badrum och "nedre" sovrum, och ha en klädkammare vid nuvarande garderob och entre in i det rummet. Var det begripligt ? Hinner inte rita just nu.

Vad gäller entren så får man ingen blick in emot huset, vilket jag tyckker är trevligt. Förstår om du inte vill ha det mot köket, men ex väggen som går i trappen förlängning in i vardagsrummet kunde tas bort (ev. måste den ersättas med en bärden balk). Då får man en siktlinje från entrén genom vardagstrummet och mot fönster och trädgård. Som det är nu är man omgiven av väggar och korridorer.
Ja det är min syn på det, jag gillar siktlinjer i hus. I Belgien är man kanske mer rädd för insyn, vi har väl generellt större tomter och minre risk för insyn i Sverige.
 
Myrlejon, hur långa är dina barn?
2,6 m räcker väl gott och väl till de flesta 2 m långa sängar? :)
Du får till och med in en garderob vid kortänden om du vill då.
 
1. Den 2.1m breda väggyta som ligger direkt mittemot entren skall vara ett blickfång. Vi skall sätta en mycket stor tavla där. Man skulle förvisso kunna ha entre till vardagsrummet direkt nedanför trappan och därmed se trädgården från entren men nu har vi andra prioriteringar.

2. Planlösningen på andra våningen bygger på att vi vill ha bra ljudisolering mellan rummen, därav den inbyggda garderobernas placering och wc/bad mellan de andra barnrummen.

3. Det är kanske inte helt uppenbart men vi har dubbel takhöjd i den korridor som löper framför trappan. Det är alltså öppet mellan över och undervåning. Se den nedersta, högra bilden på denna sida (vår arkitekts hemsida, visande tidigare projekt): architect Rik Vanhulle
 
Jag anser att det är svårt att få in en säng i ett hörn i sovrummet närmast föräldrasovrummet. Om man har den ut från väggen skär den av rummet och de flesta vill inte ha en säng utan vägg vid huvudände. Det är inte så Feng Shui ;)...
 
OK - har nu ritat in sängar - förstår inte problemet - tycker det ser vettigt ut...
 
Jag förstår inte heller problemet riktigt, men jag gissar att myrlejon vill ställa sängen med gaveln mot väggen så att man kan gå på bägge sidorna om den. I så fall hamnar den framför dörren i sovrummet bredvid det stora sovrummet. I min värld är det lite ovanligt att göra så med smala barnsängar. Ni kan ju lösa det genom att sätta garderoberna på andra sidan, men vill ni ha dem som ljudisolering så fungerar det säkert som ni har tänkt också.
 
En liten fundering bara kring matplatsen. 2,9 m känns lite trångt i min mening.
Jag har nyligen gjort ett uterum med ett matbord. Detta är 3 m djupt. När man sitter på bägge sidor blir det lite trångt att gå runt bakom stolarna.
/Mikael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.