Är det ingen som har lite hum om vad en arkitekt tar betalt....
Visst det är kanske olika, men vad ingick i ert åtagande när ni hade arkitekt?
Jag har redan en bra uppfattning om hur vårt skall se ut , med planlösning å så ..så arkitekten börjar absolut inte på noll...
men till er som har använt arkitekt vad kostade er erfarenhet....
De jag vill ha arkitekten till är att ge mig de ritningarna jag måste lämna in till bygglovshandlingen.
 
Låter som ungefär samma upplägg som vi hade. Vi ville också bara ha bygglovshandlingar och vi hade helt klart vilken typ av hus vi var ute efter. Ca 25-30 timmar tog det för arkitekten, inklusive tomtbesök och diskussioner 2-3 gånger. Arvode ca 550,-/timme. Mycket väl värda pengar. Sedan anlitade vi en konstruktör för de byggnadstekniska ritningarna, huset är byggt i lösvirke av min sambo.
Självklart skulle det vara trevligt om man hade råd att anlita arkitekten under hela byggets gång, men tyvärr så måste man försöka hålla igen någonstans och då blir det på arkitektarvodet !
 
Men diskuterade ni bara med arkitekten eller fick ni ritning av arkitekten sen.
Vad kostade konstruktionsritningen då, samma som arkitekten kanske.. Ritade arkitekten från vad ni hade berettat eller hade ni med lite referensbilder????..
 
Vi fick ritningar för ansökan om bygglov. Nu var ju inte vårat hus av någon komplicerad modell, utan ett klassiskt tvåplanshus i trä med tre kupor på framsidan.
Jag hade punktat upp våra kriterier på några A4-papper. Därtill hade jag med lite bilder på fina hus.
Före det hade vi i princip gått igenom alla försäljare av kataloghus på orten så man började ju bli ganska insatt i husdiskussioner ...

Min sambo byggaren tänkte faktiskt inte i första skaffa några konstruktionsritningar utan nöja sig med arkitektens
ritningar. Då hade han ju förstås själv hamnat på att räkna ut allt med takstolar, hållbarhet o.s.v. så därför anlitade vi en konstruktör i a f, med uppdrag att göra en enkel konstruktionsritning på ca 10 timmar, vilket han lyckades med. Timarvodet var ungefär som arkitektens. Väl värda pengarna helt klart.

Hur detaljerad ritning man behöver beror ju på vad byggaren vill ha. Vissa kan ju bygga utgående från en skiss, andra vill ha detaljerade mått. Har man inte så detaljerad ritning får man ta alla beslut i ett senare skede.
 
Tjena, ritade mitt själv på ett simpelt gratisprogram. Konstruktionsritningen fick jag från företaget som levererade takbalkarna, också det gratis. Prata med byggnadsnämnden så får du veta exakt vad du behöver lämna in.
Sök på "sketchup google" på google.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.