Hej !! Har arkitekten rätt att gå in på/utanför tomtgräns och ta bilder på vårt hus, samt lägga ut dessa på sin hemsida för referensobjekt, trots at vi uttryckligen sagt att vi inte vill detta.???
 
Att ta bilder utan att gå in på tomten har jag svårt att se att han/hon inte skulle få. Däremot att gå in på tomten är väl mer tveksamt.
 
Du skriver gå in "på/utanför tomtgräns". Det låter inte solklart att personen gått in på er tomt alls?
 
På fotot ser det ut som han stått på tomten, men vi vet inte säkert. Det som vi undrar över är om detta är tillåtet, att lägga ut bilder på vårt hus på sin hemsida trots att vi bett honom att inte göra detta.Vet att han äger rätten till ritningarna, men är lite tveksam till huruvida han får använda huset i reklamsyfte, det är ju ändå vårt hem.
 
Att ta foton och använda för privat bruk är en sak, men att göra det i reklamsyfte är en annan. Jag har svårt att tro att de kan göra det utan godkännande från fastighetsägaren.
 
Lagligt eller inte, det är helt klart dålig stil. Man frågar först, och får man inte klartecken så låter man bli.
 
Det avgörande torde vara ifall han gått in på er tomt eller inte, såvitt jag förstår (och ifall ni kan bevisa det).

Står du på allmän plats och fotograferar föremål så kan du göra i princip vad du vill, till och med fotografera in i ett privathus eller in i en privatbil.
 
Arkitekten har varken större eller mindre rätt att fotografera huset än någon annan förbipasserande. Man har ingen rätt att kränka tomtgränserna, som flera har påpekat.

En intressant sida av saken är att arkitekten (till skillnad från alla andra förbipasserande fotografer) har all rätt i världen att exploatera bilderna som ett led i upphovsrätten till sitt verk. Och i detta behöver han inte ens nödvändigtvis be om lov. OBSERVERA att jag med detta INTE sagt att ickearkitekter som plåtar hus alltid måste be arkitekten om lov. Men det finns en liten (mikroskopisk liten, men dock) risk att fotografen kränker arkitektens upphovsrätt.

Så långt lagen. Sedan kan man ju tycka att det hör hövligheten till att säga "hej" till den som bor i stugan innan man börjar använda kameran.
 
tryckfrihetsförordningen - läs den
 
Tryckfrihetsförordningen reglerar rätten att ge ut periodisk skrift med ansvarig utgivare, som utan myndigheters ingripande i förväg äger rätt att med skydd av källor publicera vad som helst i vilket ämne som helst. Och vad har det lagrummet med den här saken att göra?
 
Tack så mycket för alla kloka svar =))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.