Anlitade en arkitekt för en utbyggnad som jag inte fick bygglov för på grund av att ett avloppsservitut fanns där den tänkta utbyggnaden skulle vara.

Jag är väldigt nöjd med dom ritningar jag fick men enligt en vän så har arkitekten gjort fel som inte har kollat upp detta med servitutet som fanns på min tomt.
Kostnaden för ritningarna var ändå 18 000:-. Kan vi få tillbaka pengarna eller få nya ritningar utan kostnad? Vad gäller?
 
Njää, inte är väl det arkitektens ansvar att kolla det?
 
Har du anlitat arkitekten enligt ABK96 eller ABS05 så ligger med all sannolikhet ansvaret för att tillhandahålla uppgifter om servitut m.m. på dig. Om inte uppdraget specifikt omfattar att arkitekten skall göra en analys av befintliga PBL-juridiska förutsättningar som en del av och en förutsättning för arbetet.

Förmodligen är det väl så att det är du som har visat att "här skall utbyggnaden vara", eller hur? Du har inte beställt "vi vill ha en utbyggnad" - placera den där det funkar juridiskt, antar jag?
 
ABK96 ABS05 PBL Juridik ???

Efter hembesök av arkitekten kom vi fram till var utbyggnaden skulle vara, men bör inte arkitekten kolla med kommunen om detaljplanen och liknande.
Det finns väl kanska mycket olika bestämelser i vissa områden om hur högt vilken färg man får ha på ett hus?
Är det inte arkitektens ansvar att ta fram en ritning som fungerar?
 
I normalfallet skulle jag säga nej, det är byggherrens ansvar att kolla upp vilka juridiska förutsättningar som gäller, om inte uppdraget att göra så explicit har getts till arkitekten och han har accepterat det.

Praxis vid den typen av uppdrag du beskriver är nog - om inget annat skrivits eller sagts - att du skall berätta för arkitekten om ev. servitut eller andra inskränkningar föreligger.

I standardvillkoren som används brukar också alltid ingå att en konsult inte ansvarar för beslut av stat, kommun, myndighet etc.

ABK96 - allmänna bestämmelser för konsultavtal
ABS05 - allmänna bestämmelser för småhusentreprenader
PBL- plan och bygglag.

ABK och ABS är standardvillkor som man mycket ofta använder i upphandlingar och entreprenader.
 
Detaljplanen är väl en sak. Det antar jag att en arkitekt tar ut. Den vi anlitade bad mig ordna fram planen, vilket jag redan hade gjort.

Servitut är ju lite mer unikt, och halvovanligt. Det vanliga är väl att man som fastigehetsägare har någorlunda koll på att det finns ett servitut som belastar fastigheten, även man kanske inte kan detaljerna utantill.

Nu är väl troligen inte servitutet en absolut hinder för utbyggnaden, servitut går att förhandla om, men det kan kosta mycket pengar.
 
vad är det för avloppsservitut? kommunens eller grannens?!
 
Kommunens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.