Vi har ett litet problem. Den husfirma som vi tänker köpa av har en arkitekt som sitter 45 mil från oss. Vi behöver göra en hel del förändringar och vår förhoppning var att kunna sitta och berätta för honom hur vi har tänkt oss och inte behöva skicka papper fram och tillbaka ( slöseri med tid...). Jag menar hur skall det bli rätt genom att läsa krumelur-teckningar och OM vi får tag ihonom på telefon.. även höra våra förklaringar ,önskemål. Är det inte vanligt att man kan träffas och lösa allt på samma gång om arkitekten finns närmare så att säga...?Han verkar inte ha dator-email, el.mobiltel. utan när man ringer går endast faxen igång. VI HAR INGEN FAX!!
Hur i hela friden lång tid skall detta med ritningar behöva ta om man hela tiden skall skicka ändringar framotillbaka med snigelpost.???????????????. Är det någon som har en lösning???

OTÅLIG....
 
Tyvärr är detta mycket vanligt bland husföretag. De har massor med säljare i alla städer men arkitekten sitter på huvudkontoret(?) eller vid fabrikskontoret och ritar. Det är mycket sällan h*n finns på plats och kan träffa kunden eller se tomten irl. Pressa säljaren att ni måste tala med arkiteken och skriv inte på några papper innan är väl mitt tips. Lycka till!
 
I värsta fall får ni försöka att boka ett möte med h*n och ta er dit. Se bara till att ni sätter av nog med tid i sånt fall. Inte kul att behöva köra flera gånger.
 
Att ett arkitekt inte har en email verkar väl konstigt. Skickar han bara ritningar med posten, eller?
Måste ni anlita honom? Jag vet att personer har anlitat en arkitekt på annan ort och det är väl ok, men då har man ändå kunnat föra en kommunikation med honom. I detta fall verkar det ganska problematiskt, ingen svarar på telefonen, ingen email. Under byggetshänder saker som gör att man behöver ta snabba beslut, och vill då kanske diskutara med arkitekten först. Hur gör ni då? Väntar några dagar tills ni får tag på honom???

Ett tips; använd er av en annan arkitetekt som ni lättare får tag på.
 
Verkar verkligen knepigt. Finns det verkligen yrkesverksamma människor idag som vare sig har mobil eller mejl? Och arkitekten jobbar väl antingen på ett större företag eller så är han egen företagare.

Att ordna möten idag borde väl inte vara nåt större problem. En webkamera kan man få för 300 spänn, så där borde ni väl kunna få näst intill direktkontakt.

Har ni redan köpt huset? Om det varit jag som råkat ut för denna anakronism till arkitekt hade jag tyckt det varit så mystiskt att jag dragit öronen åt mig och sett mig om efter en annan leverantör. En som levde på 2000-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.