Förslag på bra arkitekter för nybyggnation mottages tacksamt!

Nyköping kan också gå bra...
 
Jag har raderat inlägget. Har man inte någon personlig erfarenhet av den man rekommenderar har rekommendationen inget värde.
 
Yonna är hugger som en kobra. ;) Arkima i Mölby kan rekomenderas. De har ritat allt ifrån privata till offentliga byggnader. Allt från kontor och serviceinrättningar till bostäder. Vi har haft inspirationshjälp av företaget men ingen faktisk rithjälp. Om företaget fortfarande är verksamt är lite oklart så det får du kolla. Det talades om pension och avveckling av firman sist jag stod i kontakt med dem.
 
:cool: :rolleyes::cool: Nu blev det lite mer kött på bena, Robert_Maria!
 
Vi har testat gratis arkitektrådgivning i Linköping. Man får 30 minuter gratis. Den vi träffade var: http://www.elisabethandersson.com/

Hon var väldigt neutral - varken bra eller dålig. Samtidigt svårt att säga något då hon är den första arkitekt vi träffat - och under så kort tid. Hon verkar dock ganska billig 640 inkl moms / timme. Jag rekommenderar varmt att ni testar gratisrådgivningen och sedan kollar om hon (eller de andra som kanske också finns på biblioteket?) är bra.
 
Iofs gäller väl detta de flesta arkitektbyråer dvs man sitter ner och diskuterar lätt vad man önskar med den arkitekt man ev kommer att anlita. Ett sådant första möte bör inte kosta något då man endast känner arkitekten på pulsen och checkar om han/hon verkar förstå vad man är ute efter. Däremot bör man inte förvänta sig att få några direkt konstruktiva råd.

Hm ... en halvtimme låter lite ... den arkitekt jag anlitade spenderade en hel dag med att besöka tomten och vandra runt i omgivningarna och diskutera mina husförväntningar innan vi kom överens om ett samarbete och kontrakt. Enl överenskommelse stod jag för flygresan men arbetstiden bjöd arkitekten på.
 
Vi provade faktiskt det där med arkitektrådgivningen i Linköping för några månader sedan. Vi hamnade hos Fredrik Bernhardt (www.bernhardt.se).

Håller med om att det var svårt att få något riktigt givande intryck på så kort tid. I vårt fall bestämde vi oss för att inte gå vidare då vi kände att vi låg ganska långt ifrån varandra i fråga om grundläggande uppfattningar om vad som är bra arkitektur. Vi kände också att vi hade vissa problem i kommunikationen. Sådant är förstås till stor del individuellt och ska inte tas som direkt kritik mot Fredrik Bernhardt.
 
Kul att tråden kom igång igen.

Vi är också ute o letar efter rätt hus.
Har träffat några leverantörer men ännu har inte någon varit helt perfekt. Vi har dock fått bra kontakt med ekeforshus i Norrköping och även Kärnhus i Tranås.
Båda leverar väggblock och är alltså knutna till materialleveranser i sina hus.
Båda två företagen har gett oss ett bra intryck vad gäller kompetens och seriositet. Sedan är jag inte så imponerad av det byggtekniska utan är nog inne på att jag får vad jag vill ha om jag köper lösvirke men det har inte bestämts ännu och var inte heller trådens mening.
Men summasummarum. Jag kan definitivt rekommendera att ni hör med dessa båda. De var helt klart intresserade av att hitta rätt för oss.
 
Försöker dra lite nytt liv i den här tråden.
Vi är i uppstarten av vårt husbygge och funderar på arkitektritat. Vill gärna ha tips på bra arkitekter i Linköping-/Norrköpingsområdet.
Vi kommer bygga en villa i utkanten av Linghem i "lantlig" miljö, dvs privatköpt tomt och inget "nybyggnationsområde". Vi vill ha ett modernt hus men som ska passa in i omgivningarna
 
Hej,
Vi har precis köpt en tomt i ett äldre bostadsområde i Ekängen och är på jakt efter olika tips på tänkbara arkitekter. Vi har många idéer och skisser men behöver någon som kan binda ihop dessa (samt säga ifrån när vi har tänkt helt "fel" :)). I och med att det finns både funkishus och äldre villor på gatan vill vi använda oss av moderna material, men försöka fånga upp lite av det mer klassiska formspråket i huset.
Alla förslag för hur man kan gå till väga för att hitta/komma i kontakt med arkitekter i regionen är ytterst uppskattade.
 
sanad604 skrev:
Hej,
Vi har precis köpt en tomt i ett äldre bostadsområde i Ekängen och är på jakt efter olika tips på tänkbara arkitekter. Vi har många idéer och skisser men behöver någon som kan binda ihop dessa (samt säga ifrån när vi har tänkt helt "fel" :)). I och med att det finns både funkishus och äldre villor på gatan vill vi använda oss av moderna material, men försöka fånga upp lite av det mer klassiska formspråket i huset.
Alla förslag för hur man kan gå till väga för att hitta/komma i kontakt med arkitekter i regionen är ytterst uppskattade.
Vi är eg i precis samma sits, men ska bygga utanför Linghem. Får ni kontakt med någon bra får ni gärna meddela det här så gör jag detsamma...
 
Tar upp en gammal tråd, fick ni tag på någon bra arkitekt som ni kan rekommendera för nybygge i Linköpingsområdet?
 
Ok, trådlyft i år med... Någon som har färska erfarenheter av Linköpings arkitekter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.