Någon som byggt Arkenhus som vet något om dem. De bygger i sten och trä och jag är ruskigt nyfiken på erfarenheter.
 
Vi har också blivit intresserade av Arkenhus, har fått tag på en liten elegant broschyr ifrån dom, den säger inte så mycket mer än deras hemsida (förutom att de där visar hela planlösningen för varje hus...)

Någon här borde väl ha mer erfarenhet av dom?
 
Är det Arkenhus i allmänhet eller nå´t speciellt befintligt hus du är intresserad av? Vi fick ngr ritningar hemskickade som vi gillade - men vi har lite speciella krav och jag tyckte stenhusen såg ut att vara "bestämda" - fast jag kanske har fel - vet du??
 
Astia,

Det är främst deras stil som tilltalar oss, tex Villa Nostalgi.

Vi har lagt märke till att deras husmodeller är mycket influerade av USA och de hustyper man bygger där.

En kul länk är: http://plans.buildfind.com/
 
Kul länk ska försöka hinna kolla mer på den ikväll när ungarna sover :)
 
Ang hus i USA.
Vi tittade på många tidningar och saiter när vi skulle bestämma vilket hus vi skulle ha.

Det vi märkte är att alla har samma problem. Dom har enorma garage, ofta för två bilar, men v-rum är inte större än 20-25 m2. Troligen för att dom har ett helt annat sätt att leva, dom går mycket ut och äter.
Vi här i Sverige är mera av den stilen att bjuda hem folk.
Ändå tog vi några av deras idé, som t ex sovrum i suite.
Ett bra sätt är rita en skiss själv, med utgångspunkt av nåt typ av hus man gillar och sedan hitta någon som kan bygga det. Så gjorde vi.
 
Det är så lätt att fastna i det svenska, traditionella, planlösning 1A eller 1B.

Att titta hur man gör i andra länder är inspirerande och väcker fantasin. Här är det mycket vanligt med rektangulära rum, men varför vara bunden av det?

Våra tankar går åt hållet av 2 våningar, där entrevåningen är den sociala och gemensamma. Övervåningen är "privat" med sovrum och badrum. Barnens rum sak vara ordentligt avskilda ifrån föräldrarnas sovrum (så de kan stoja bäst de själva vill)

Dock gäller det att få till det så att man inte spiller en massa värdefull boyta i form av korridorer o dyl. Så det går åt en massa papper just nu (det går snabbare att skissa på papper än med hjälp av designprogram på datorn.
 
Vi resonerade som du, varför ta det "vanliga" när man kan göra det annorlunda. Samma tankar att ha receptionsdel på bottenvåningen och "privatdel" på övervåningen.
Vi började med att göra en ytbehovs lista.
T ex jag ville ha ett skafferi i köket som man kunde gå in med hyllor, etc.
Sen ritade vi huset på papper. Det blev många ändringar tills vi blev klara. Nya ideer, nya lösningar, anpassningar till svensk bygglag, etc.
En del inspiration fick vi av amerikanska kataloger.
Lite speciella lösnigar som vi gjorde t ex är att vårt sovrum är öppet till taknok (kupan).
Vi tyckte att det var mycket roligare att skapa själva enl våra önskemål än att anlita en arkitekt från början.
Sen är det bara att lämna över skissen till den som man har valt som hustillverkare och deras arkitekter för att se att huset går att bygga. I vårt fall blev de exakt som vi hade ritat det.
Det vore kul om flera gjorde samma sak, så att man får lite mera "personliga" hus istället för hus på löpande band som bara lönar sig för husföretagen.
Åkte runt i Oslo flera gånger, där bygger man på ett helt annat sätt, inte ett hus liknar den andra.
 
Helt rätt Sweli, det gäller att hitta inspiration från alla möjliga håll. Jag kikade oxå mycket på amerikanska sidor och där finns mycket godis att hämta.
Problemet är bara att de ofta visar 3-400 kvadratmetersvillor - och då blir det i regel tjusigt :)

Det största problemet egentligen med att rita det egna huset är "3-D tänket"; Hur ser egentligen det där rummet ut som är 360x320 golvyta. Räcker det till för möblerna som man tänkt ha där eller blir det för trångt?
Jag åkte till Husexpo rätt ofta och bara kände på rumsstorlekar. När man dessutom börjar föra in den tredje dimensionen takhöjd så blir det ännu knepigare att överföra känslan av att vara i rummet från skissen....

 
Jag blir riktigt avis när jag läser era husplaner! Vi har hittat den perfekta tomten men då måste vi bygga med Älvsbyhus. Vi försöker göra huset personligt & piffa upp det så mycket som möjligt :) Men det kommer ju aldrig i närheten av era hus.
 
Sara, det är människor som gör ett hus och inte tvärtom.
Du kan vara säkert på att ditt hus kommer att bli jätte fin när du har inrett det!

Is the touch that counts ;D
 
Svar till KarlXII.
Det vi har gjort när vi har ritat huset är att jämföra med det vi bor nu, med dom möbler vi har.
T ex hur stort är vardagsrummet, vad skulle jag vilja ändra? Nuvarande vardagsrum 26 m2, möblerna fick plats, men jag skulle vilja ha det lite mera fyrkantigt och inte så avlång som det är nu. L-format med matsalen.
Så gjorde vi med köket, matsal, etc etc.
Vi ritade huset på milimeter paper med skallinjal. Hela planritningen. Först i 1:100 sen blev det 1:20 för att få mera korrekta mått.
Sen gjorde jag möblerna i pappersbittar och placerade på ritningen för att se att allt fick plats och blev bra.
Vi ändrade många gånger kan jag tala om, man kommer på så många lösningar i resans gång.
När vi var nöjda gick vi till Esselte och köpte en board som är vit på båda sidor och nåt sorts plast i mitten (sandwich typ) lätt att arbeta med kniv.
Med det byggde vi en modell av huset i skala 1:20.
1,5 plans hus med tak och kupor. För att du ska få en idé: tar man bort taket ser man övervåningen med alla väggar. Tar man bort övervåningen ser man hela bottenvåningen.
Det var mycket jobb men samtidigt väldigt roligt att se huset i 3-D med fönster, entré.
Gjorde möblerna i samma skala (bara platsen dom tog)
Med det möblerade hela huset för att se att vi hade rätt mått på alla rum.
Sen var det att hitta någon som ville bygga det.

Jag säger bara en sak, har du en dröm, ge inte upp!
Det kanske tar lite mera tid än att låta någon annan göra det, men känslan när man ser projektet växa till man ser resultatet är underbar ;D
 
Skalmodeller!?!?!?
Imponerande!!
Det kallar jag seriöst!

Jag ritade kåken i MS Paint och lämnade in ritningarna :)


Mmm, jag kan hålla med om att det är kul. Det är det absolut roligaste projektet jag varit inblandad i!
 
Det var dukigt gjort Karl. Jag fick köpa ett amerikansk program för att göra det.
Det var nästan omöjligt att göra taket som vi ville ha det.
Så till slut lämnade handritade planritning på milimeterpapper :-/
Det som är kul i programet är att man kan plantera träd och buskar och fråga programet hur blir det om 5-10 år och bums växer alla träd. Man kan promenera i trädgård och se hur det skulle se ut. Det roliga kostade några kronor, men mest frakten från USA som med tullen och avgifter var lika mycket som programet. Hur dum kan man vara :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.