Hej alla.
Undrar om det finns någon som installerat denna panna? helst med fläckt.
Står inför valet av panna, och är väldigt intresserad av denna, men verkar vara så ny att inte många sålts ännu i landet.
Tacksam för åsikter om den.

Tack på förhand. Jonte:D
 
Är väl Ariterm VEDO du menar? Deras nya med Fläkt..
Ariterm 35+ är väl fortfarande en självdragspanna vad jag vet, om det inte går att få med fläkt som tillbehör..

Min första spontana reaktion på VEDO pannan är väl att det verkar vara ganska litet vedutrymme fast dom säger att det är stort och rymmligt, jag fick det till ca 90 Liter (i klass med Nibe Vedex 3300).
Annars ser den ju ganska fin ut med "Varma väggar" och tydligen bra isolerad, men det står inte hur mycket isolering...

Det är ju en ganska liten vedpanna för pengarna, verkar kosta runt 40.000..

Läste nu att Ariterm även har en sofistikerad rökgasfläkt, antar att det är den du menar
när du pratar om 35+.. Den verkar ju va lite bättre än "vanliga" rökgasfläktar,
men vad kostar det? bara pannan ligger ju på 45.500, fläkten kanske 3.000.

Jag vet inte vad du har för anläggning annars, men för 43.000 får du en Baxi 30kW,
som jag tror funkar bra mycket bättre än Arimax panna..
 
Redigerat:
Hej nej det är ariterm 35+ jag menar, den är idag med fläckt.
Modellen är ganska ny på marknaden, vilket gör att det är svårt att finna referenser om den.
Skulle verkligen vilja ha någon som installerat en sådan, och höra vad den tycker.

Mvh. jonte
 
Av vilken anledning tror du att den funkar bättre?
Har vänner som har baxi och den verkar inte vara något märkvärdig alls.
Vidare tror jag inte 2 ilägg i den pannan är tillräckligt för att värma 1900 liter vatten, vilket funkar helt perfeckt med min panna idag.
Eller finns det något som tyder på att den ger ifrån sig mera värme på samma vedmängd?
Gillar sättet att fylla den på, enkelt att "packa" den helt full.
Vidare är den enkel att sota ur, inga spiraler som måste plockas i o ur.
Men jag kan såklart ha fel, svårt att gämföra i olika hus.
 
kallemannen skrev:
Av vilken anledning tror du att den funkar bättre?
Har vänner som har baxi och den verkar inte vara något märkvärdig alls.
Vidare tror jag inte 2 ilägg i den pannan är tillräckligt för att värma 1900 liter vatten, vilket funkar helt perfeckt med min panna idag.
Du klarar lätt 1900L med ett ilägg med en innova 30.
Jag har 2000L och kan inte lägga i fullt med björk ved på sommaren.

Fast Ariterm 35 är ingen dålig panna rejält byggd, Tålig keramik,Lätt sotad.

Jag vet dock inget om den nya modellen med fläkt.

Lycka till med pann valet
 
Ariterm har underförbränning, inte omvänd förbränning. Det ger inte lika bra verkningsgrad som omvänd förbränning. Men trots det bör den värma 1900 liter på ett ilägg, annars vore det vansinne att köpa pannan...
 
Finns det något som säger att omvänd förbränning är absolut effektivast?
Läst lite olika sidor på nätet, men undrar?
 
_ap_
Köp nu pannan, är du nöjd med föregångaren kommer du bli nöjd med den nya.

Har också eldat många år i en Arimax35 och det ända jag störde mig på var inrykningen.
Jag eldade dock mot 3000L och det fixade man inte med ett ilägg.
I övrigt en gedigen och enkel panna.
 
Kul att höra någon som är positivt innställd till den!
Skulle vara hemskt att installera en panna som man i gämförelse skulle bli missbelåten med,
det är därför jag samlar lite uppgifter, och hade hoppats på att höra någon som haft den monterad och då i det nya utförandet med rökgasfläckt.

Får man fråga hur gammal din arimax är?

Mvh. Jonte
 
Vi bytte en Airimax mot en Inova 50 trots att den inte var många år och ägaren blev mer än nöjd. Även vedförbrukningen sjönk en del. Så är det ungefär samma pengar borde du satsa på en modernare konstruktion.
 
Ok, vad var största anledningen till detta byte?
Tror du dagens ariterm 35+ med fläckt kunde varit ett allternativ?
Borde väl vara något mer effektiv? och därmed sparat ved kanske.
 
Enda anledningen var önskan om en bättre panna och mindre spring i pannrummet
 
Misstänker att en 35 kw panna var i minsta laget, borde knappast vara likvärdig med en 50 kw.
Men i mitt fall verkar 50 kw i största laget till 1900 liter vatten. (kanske)
 
tom Baxis 30kW:are är för stor för din ackvolym, den kan värma ca 2200L vatten 50c, på ett ilägg..

Aritermen värmer ca 2000 liter, så den är väl mera lämpad fast är ändå lite stor för din lilla vattenvolym..

Detta är teoretiska värden som inte tar så stor hänsyn till verkningsgrad..
 
Ja valet är inte lätt, eftersom den tidigare pannan funkat så bra, skulle man bli väldigt besviken om man gjorde ett felaktigt val nu.
Vill så klart installera bra grejor, ska ju vara mång år.
Finns flera märken på marknaden att välja på, även tittat på Vedolux 37, som ser väldigt fin och servicvänlig, men den ser väldigt liten och framförallt lätt ut.
Dessutom liten vedvolym, kanske blir fler ilägg då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.