Hej, här kommer lite lättsamma funderingar på fredags-/lördagsnatten.

När jag var barn stod morsan i köket och skalade potatis halva dagarna.
Sedan gick det åt en halv Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning för att ta upp alla potatisskal ur vasken.
Mycket papper gick det åt. Som tur var hade vi både GHT och SVD hemma :)

Och så, när jag vuxit upp och flyttat hemifrån, kom 1900-talets uppfinning:
Bregott-burkens blåa lock med inskärning för smörknivs placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.clasohlson.com/se/Slaskrensare/34-2124

Man behövde inte prenumerera på papperstidningar längre (y)

Nu lever vi i 2000 - 2100 århundradet. Vad har hänt? Något framåtskridande?
Mycket av utvecklingen verkar gå bakåt tyvärr, så jag började gnugga geniknölarna.

Här är resultatet, det tjugoförsta århundradets enda köks-innovation:
Bregottburk med lock där en smörkniv är insatt i ett urklipp på locket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni ser det lilla urklippet i Bregott-burkens lock?
Smörkniven kan stå kvar, ren och hygienisk,
och användas flera gånger utan att hamna i diskmaskinen.
Och läggs inte ovanpå smörasken och kladdar ner, som det sker i många ungkarlshem.

Var så goda, jag bjuder på denna århundradets uppfinning, helt royaltyfritt :D

//Knock Uppfinnar Wood
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Åsa Lund
Dessutom verkar hållbarheten förlängas med ett kvartal? En sån fiffig smörkniv av antiseptiskt eneträ! 😊
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Smart att återanvända locket också så slipper man nöta på saxen i onödan... (y)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Prenumerera på tidning bara för att rensa vasken? Märkligt, jag trodde alla gjorde som mina föräldrar - de skruvade upp förra årets telefonkatalog på insidan av dörren till diskbänkskåpet. Rev av en sida varje gång det behövdes, eftersom de gamla telefonkatalogerna var enorma räckte de väl ett år eller så. Tror bestämt alla grannarna gjorde likadant.
Så nu har jag lärt mig något nytt, tydligen var inte alla lika fiffiga. :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tack för tipset!

Två av förra århundradets stora köksuppfinningar håller tyvärr på att glömmas bort då utväcklingen går bakåt tillbaka till 1930-talet.

1. Diskbänk i ett stycke rostfri plåt. Allt annat är gammalmodigt. En diskho av porslin eller plåt infälld i en träskiva läcker alltid vatten och så blir det fuktskador i skåpet under. Dessutom brukar skivan bli alldeles murken efter några år. Ännu till är det opraktiskt att diska när man inte får klotta vatten på bänken. Sådana primitiva lösningar hör hemma på 1930-talet och nu kommer eländet tillbaka.
2. Torkskåp. Ovanför diskbänken skall överskåpet ha gallerhyllor och gallerbotten så man kan sätta in den våta disken där och låta den torka. Uppfunnet av Maiju Gebhard i Finland på 1940-talet. Fanns i så gott som alla hem i Finland då jag var barn men slog aldrig igenom i Sverige. Tyvärr verkar utväcklingen i det fallet också vara på väg tillbaka till 1930-talet.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Här är en annan uppfinning för att rensa vasken. Har även alternativa användningsområden. Fantastiskt uppfinning!

Öppen mänsklig handflata mot vit bakgrund som kan föreställa en uppfinning för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
KnockOnWood och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.