Hej!! 👋

Har ett avlopp med infiltration (anlagt 2008) dÀr jag i Är fick nedslag för att det Àr vatten stÄende i drÀnerings- och kontrollrör.

Vid kontroll med entrepenör (samma som anlade avloppet 2008) konstaterades att vÀgtrumman i diket dit vattnet slÀpps ligger för högt.

Denna byttes för nÄgra Är sedan efter att den förra i metall gÄtt sönder, dÄ hamnade alltsÄ den nya nÄgra centimeter upp vilket nu gör att det mem alltid stÄr vatten i diket.

Utloppsröret frÄn mitt avlopp hamnar dÀremed inte ovan vattnet utan i ytnivÄ vilket gör att det aldrig töms ordentligt.
AnlÀggaren och jag sjÀlv för den delen Àr med pÄ att utloppsröret ursprungligen lÄg över vattennivÄn i diket och att det förr inte stod vatten dÀr.

Nu mÄste jag alltsÄ fÄ bort vattnet ur diket men sÄ lÀnge vÀgtrumman Àr höjd gÄr det inte.

Har kontaktat Trafikverket om Àrendet dÄ det Àr en allmÀn vÀg och de som sköter underhÄll samt anlagt den nya vÀgtrumman.
PÄtalat att den nya vÀgtrumman ligger för högt samt hindrar vattnet frÄn att rinna undan.
FĂ„r följande till svar;”
Att det stÄr lite vatten kvar i diket Àr inget alarmerande och helt normalt och marken kommer sjÀlv ta hand om det vattnet.

Trafikverkets dike Àr ej till för avrinning/ drÀnering frÄn enskild avloppsanlÀggning eller att leda bort dagvatten frÄn enskilda fastigheter.

Trafikverkets dike Ă€r till för att ta hand om och leda bort vĂ€gdagvatten.”

Följdaktligen finns inget intresse av att Ă€ndra pĂ„ vĂ€gtrumman till sitt ursprungliga lĂ€ge

SÄ  Ă€r det dĂ„ nĂ„gon som har nĂ„gon bra input i hur man kan göra hĂ€r?

Antingen mĂ„ste vĂ€gtrumman ner eller sĂ„ mĂ„ste avlopp och marknĂ€dd höjas. đŸ€Šâ€â™‚ïž

Kan trafikverket vÀgra att ÄterstÀlla avrinningen frÄn diket?

Med vÀnlig hÀlsning Martin
 
Hej.
Det trycks ju in rör hejvilt under vÀgar pÄ daglig basis, sÄ kolla med nÄgon firma som kan stoooa dit en kompletterande trumma/slang.
Det behöver ju bara drÀneras det dÀr lilla extra för din del.
LÀmpligt Àr att inte frÄga nÄgon innan utan bara göra.......
/W
 
FrÄgan Àr vÀl först om du överhuvudtaget har servitut att tömma din drÀnering i diket? Annars bör du vÀl anlÀgga en stenkista. Eller som minst försöka göra detta sÄ smidigt som möjligt sÄ inte trafikverkets handlÀggare blir vrÄng och vÀntar pÄ att du ska lösa problemet pÄ egen bekostnad för att de sedan gör en tillsyn och ber dig sluta leda vatten till deras dike.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.