Vad sägs om senaste programmet?

Husägarna visste inte att man skulle öppna spjället när man eldar med ved (i vad jag tror var gammal kombipanna), så det hade varit +7 inomhus nån natt innan de skaffat portabla el-element, och ett av barnen hade fått förvärrad astma eller nåt sånt.

Riktigt obehagligt, men samtidigt så är det på ett sätt begripligt att det faktiskt hänt eftersom det inte alls är självklart var man ska lära sig sånthär...
(Fast man kan ju tycka att man borde tagit hjälp av någon när man kostaterat att det inte blir nån vidare värme...).


Förresten så var produktplacerinten av värmepumpar lite väl knasig för de visade dels installation av en inomhusenhet för luft-luft-värme (som kan ha varit en show för TV) och dels så installerade de en luft-vatten-värmepump...
 
I kommentarerna till avsnittet skriver signaturen "angelica" att de visst hade haft spjället öppet när de eldade, men det är ju dels oklart om det är en falsk kommentar och dels om det verkligen är hon som skriver om de hade spjället öppet hela tiden eller kom på det efter en viss tid. Anders och rörisen hade ju sett mycket sot i taket så det hade bevisligen rykt in nån gång av nån anledning.

Vdg värmepumparna så förstod jag det som att de fick en av varje? En LLVP för värme på en våning och en LVVP för varmvatten och radiatorerna i övriga huset?

Förresten, på tal om spjäll och sot så tror jag min metod att rensa rören från löst sot är preskiberad nu; stoppa in en äggkartong med bensin och lite papper i kall panna. Tänd på, stäng luckan snabbt och håll för. *FVOMM!* så är skorstenen kliniskt ren från allt löst sot och aska. På den pannan vi hade då var det en rätt lång nästan horisontell bit skorsten från panna till murstock som det ofta samlades lös aska och sot i som försämrade draget. Tyvärr kom jag inte på att be nån kolla eller filma skorstenen utifrån förrän vi hade flyttat därifrån så jag vet inte om eldkvasten räckte ända upp. :)
 
Den metoden praktiserades av stockholmarna i lumpen fast några
hällde ned en massa bensin över en rå vedklabb som de lyckats
banka fast i kaminen .

Eftersom klabben var för stor för kaminen så gick det inte att
stänga luckan utan eldkvasten blåste rätt i ansiktet på dem .

Som tur var så klarade sig deras ögon fast de blev ju lite svedda
i ansiktet och hår och kläder brann ju ganska friskt ...d^_^b
 
Ska man slæ 112 innan eller efter att man tänd på?

Bensin q(;^;)p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.