Thomas Lundquist
I senaste avsnittet av arga snickaren fick man verkligen svart på vitt hur det kan se ut med vissa konsumenter.
Det hånas och skrivs mycket om att dom som blev hantverkare inte var dom vassaste i plugget.

Så kan det vara i många fall, men utbildningen fortgår även efter skolan för mängder av hantverkare vilket vissa har svårt att acceptera.

Men hur står det till bland er som bara har utbildning att tillgå och har både tumme och annat på fel plats?

It-teknikern i senaste programmet påpekade detta krig hela tiden :). Jag är övertygad om att denna kille fick frisedel, saknar lite "hugga vedarbeten" och låter detta gå ut över hantverkarna.

Bästa citatet var när it-teknikern inte fick bygglov på bredden så han tänkte bygga neråt :)
 
Thomas Lundquist skrev:
Det hånas och skrivs mycket om att dom som blev hantverkare inte var dom vassaste i plugget.
Nej Thomas ,det skrivs inte mycket om sådant på forumet. Det är EN person som fällt EN sådan kommentar i närtid och jag kan dra mig till minnes ytterligare några få tillfällen. Det kan omöjligen vara något att ta fasta på och argumentera kring. Varför inte bara låta sådant passera så slipper vi tjäbbel.
 
Thomas Lundquist
MathiasS skrev:
Nej Thomas ,det skrivs inte mycket om sådant på forumet. Det är EN person som fällt EN sådan kommentar i närtid och jag kan dra mig till minnes ytterligare några få tillfällen. Det kan omöjligen vara något att ta fasta på och argumentera kring. Varför inte bara låta sådant passera så slipper vi tjäbbel.
Ok, du har lite rätt!d^_^b. Men det är minst TVÅ på kort tid som uttryckt sig om knivar eller knivlåda.
 
Vem har påstått att alla "IT-tekniker" eller välutbildade människor alltid hör till de vassaste knivarna i lådan? Dels är inte alla IT-tekniker välutbildade, väldigt många är självlärda och har eventuell utbildning inom något helt annat område, dels finns det "välutbildade" människor som genom sin utbildning mest visat att de är otroligt envisa men som egentligen aldrig lyckats lära sig särskilt mycket. Jag har stött på alla sorter... Det finns helt enkelt stolpskott i alla brancher. Tyvärr är det nog så att stolpskotten samlas där det för tillfället finns brist på arbetskraft.

Angående källaren och bygglovet tror jag att det bara var taskigt klippt. Men att stå och spräcka bort så mycket berg själv... sicken stolle.
 
Att referera att en it-tekniker klagar på utbildning är ganska kul.
Själv jobbar jag just som det sedan 13 år och jag har inte ens gått gymnasiet.
Nej, utbildning hat inget med kompetens att göra så länge man kan sitt yrke.
 
Helt riktigt Kretius...


Likaså är det inom hantverksyrkena...

att man gått en utbildning inom bygg betyder INTE att man är duktig/seriös byggare och köksmontör... ;)
 
Arga snickaren handlar ju inte om hantverkare och byggnation egentligen utan om knäppstollar som ställt till sitt hus bortom all hjälp och därför får besök av en (förmodligen) duktig snickare som leker relationsterapeut. Som terapeut är dock herr Arg snickare en katastrof skulle jag säga som är hyfsat duktig i den branschen (både utbildad på högskola OCH runt 30 års erfarenhet) :cool:
 
  • Gilla
n0ir
  • Laddar…
Vad bra att du säger det Jan-Å, jag har tyckt att den där arga snickaren misshandlar de han besöker och förstör deras relation snarare än att hjälpa dem. Han borde hålla tyst och snickra om han vill hjälpa till.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Vad bra att du säger det Jan-Å, jag har tyckt att den där arga snickaren misshandlar de han besöker och förstör deras relation snarare än att hjälpa dem. Han borde hålla tyst och snickra om han vill hjälpa till.
Ha ha, precis och om han gjorde det (höll tyst och snickrade alltså) skulle jag börja titta på programmet igen :p

Det är ju också så att man inte kan dra några generella slutsatser utifrån hur de medverkande agerar, dels är dessa utvalda just för att dom inte agerar som vanligt folk, dels är programmet klippt så att det ska bli än mer skruvat.
Kommersiell tv när den är som sämst q(;^;)p precis som i merparten av reklamkanalernas program utnyttjar man människor som inte riktigt klarar sej själva :@

Fast nu gick moderatorn OT kanske :blushing:
 
Det vore intressant att veta hur många par som gått isär efter att han varit där och provocerat... Men han verkar vara en helt OK snickare.

Jag har själv vad som brukar betraktas som den längsta och en av de mest krävande universitetsutbildningarna med skyhöga antagningskrav. Är jag så mycket smartare än andra? Nej, knappast... På ett IQ-test skulle jag sannolikt hamna en bra bit över snittet, men vad säger det? Likväl blir det tokfel när jag försöker snickra en trappa, trots ritningar i fem versioner och långa rader av uträkningar... ;) Och då har jag inte tummen mitt i handen, utan ett hyggligt praktiskt handlag. Jag har den största respekt för duktiga hantverkare.

Det finns gott om hantverkare som löser komplicerade problem de aldrig tidigare stött på, på ett minst sagt imponerande sätt, även om man såklart också samlar på sig en hel del knep under vägen, som t ex 3-4-5-regeln istället för Pythagoras sats.

Lång utbildning är heller ingen garanti för intelligens. Höga betyg är inte detsamma som intelligens. Jag har haft kollegor som haft svårt att förstå rätt enkla samband, men fått bra betyg genom extremt hårt pluggande. En del har inte motivationen eller mognaden under gymnasietiden, men fortsätter att utvecklas inom sitt yrke under resten av livet och blir lysande hantverkare.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Vad bra att du säger det Jan-Å, jag har tyckt att den där arga snickaren misshandlar de han besöker och förstör deras relation snarare än att hjälpa dem. Han borde hålla tyst och snickra om han vill hjälpa till.
Håller med, jag vet ett par som bröt upp totalt efter inspelningen, om arga snickaren hade något med det att göra elelr inte låter jag vara osagt men paret hade hållit ihop i alla väder och i alla motgångar innan programmet men bara ett fåtal veckor efter.....:S
 
Har inte sett alla program men har han inte oftast rätt?
 
Jag älskar det programmet, det gör min vecka!

//Patrik
 
Jag håller inte med er andra alls. (Som vanligt. ;) )
Det är väl kalasbra att han kommer dit och skakar om lite, par som gått i samma hjulspår i massvis med år och inte pratar med varandra alls blir tvingade att prata om det där jobbiga som de låtit bli att nämna de senaste sju åren. Om det sedan visar sig att de inte alls trivs med varandra så är det ju förvisso tråkigt men kanske lika bra, den typen av förhållanden som han oftast stöter på - mannen i huset gör allt och låter inte kvinnan ens titta på en skruvmejsel - ger jag inte fem öre för.
Mitt förra förhållande var precis så, min respektive tyckte han skulle göra allt istället för att visa så jag kunde göra själv nästa gång - den metodiken funkar inte på mig i alla fall och det höll inte särskilt länge efter att jag hade fattat att det var så han tyckte framtiden skulle vara. Kan själv! :)
 
gnuttisch skrev:
Har inte sett alla program men har han inte oftast rätt?
Jo det är möjligt även om det är svårt att bedöma med tanke på klippningen etc. Men att man har rätt betyder ju inte nödvändigtvis att man för den skull ska skrika åt motparten eller att det är rätt att säga sanningen rakt i ansiktet på alla man möter oavsett övriga omständigheter.
Man kan säga som det är utan att förnedra och förolämpa människor, man behöver inte skrika åt dom heller och inte uppträda ilsket, aggressivt och hotfullt.
Det finns sätt att jobba på OM man vill hjälpa människor att förändra sitt agerande/beteende men jag känner inte igen nåt av dom i det aktuella programmet :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.