Hej alla!

Ute i god tid, för en gångs skull...  ::)

Undrar lite över årets trender inom julpynt, framförallt julgranspynt. Kände för ett par veckor sedan att jag ville ha en lite "kitschig" gran med mycket glamour och köpte lite såna grejer. Men nu är jag inte så säker längre...  :-/

Finns det trender inom julgranspynteri, eller är det bara jag som är underlig, inte alls traditionsbunden och vill ha olika varje år?  :-?

//Helena
 
Jag har alltid blå kulor i min gran, bara blå kulor inget annat. Ja förutom den blå spiran då :D
 
Nej då, du är inte den enda som inte är traditionsbunden :).
Jag har inte haft gran alla år men nu när jag har barn så får det bli en gran över jul. VIll i år klä den i helvitt. Kanske blandat med silver. Nästa år kan det nog bli annat. Det är väl jättekul att byta!!!! Men det får inte bli för dyrt tycker jag....ett minus med detta är väl att det blir en del att förvara från år till år ;)
 
Man får passa på att köpa på sig lite nytt och kul vid alla reor så blir det heller inte så dyrt om man vill ha lite olika julteman.
 
Årets gran blir en dämpad historia. Helt utan glitter och silvriga saker. Bara svarta, vita och transparenta kulor. Och en ljusslinga från Markslöjd utan vita "stearinljus" - bara små långsamt pulserande lampor som jag tänker sätta ganska långt in i grenverket.
 
Själv är jag juloman, och har byggt upp min julgransprydnadssamling under lång tid. Alla julgranskulor (jag vill bara ha kulor i granen, förutom topp-spiran) är munblåsta, och inhandlade på Fortnum&Mason i London. Jag var där nu i höst och "kompletterade" och trenden där var "avskalat". De senaste åren har varit fullspäckade granar, gärna med lite ryska influenser - sirligt och glittrigt. Nu var det mycket enfärgat, färre prydnader i granen och glitter verkade vara helt ute. Genomskinligt verkade vara "hett". Droppformade kulor var mycket vanliga.
 
Ett tips är att IKEA kör igång sin julrea den 17:e (tror jag det var) och då rear de även pynt. Var där igår och redan har de prissänkt många julsaker. Då kanske man har råd med nya kulor oftare!

/FlitigaLisa - som kör rött och silver
 
Dom säger att årets trendfärg är svart..visst gillar jag svart.Jag har tom köpt en svart stjärna i år...men hur snyggt är det med svarta tomtar ::)
 
Funderar på var jag såg den smarta julgransbelysningen. Den var som en bläckfisk, man fäste den upptill och så hängde armarna ner över granen och man slapp en massa krångel och trassel. Någon som vet vilken jag talar om och var man kan köpa dem?
 
Vet precis vad du pratar om, har en sån själv! Men jag kan inte för mitt liv komma ihåg vart jag köpte den :-/ Det kan ha varit på Rusta, men mest troligt är att den är köpt på någon lokal el/lampbutik.
 
En fråga om Rusta-slingan;
Hur lång är varje slinga ungefär? Vi vill ha en ganska hög gran och det blir ju fult om det bara är toppen som lyser.
 
Ska kolla på förpackningen när jag kommer hem. Minns iaf att det är sex "armar" på slingan med 20 lampor på varje. Gissar att den är anpassad för en "normal" gran på 150-200 cm
 
monikaw skrev:
Tack Linska du är en ängel :)
Kikade in på Rustas hemsida och hittade den :D
[länk]
Hoppas bara nu att de har den på lager när jag åker dit på söndag.
Är du nöjd med den annars? Tyckte att den verkade väldigt smidig.
Nu vet jag ju inte om det är den från Rusta jag har. Min ser lite annorlunda ut...
Strunt samma! Kan bara konstatera att jag är jättenöjd med belysningen! Att sätta belysning i granen tar typ 10 min istället för flera svettiga timmar (kanske lite till överdrift men jag är otroligt petig)
 
sollentuna skrev:
En fråga om Rusta-slingan;
Hur lång är varje slinga ungefär? Vi vill ha en ganska hög gran och det blir ju fult om det bara är toppen som lyser.
Det står på förpackningen att slingorna är 190 cm/st
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.