För den intresserade.

Mellan 2006-04-09 - 2007-04-09 har det gått 12411 KWh (totalt).
IVT HT6, 150 m hål.
Huset är från -70, 108+108 + 40 m2 (bv + kv + garage), ett-rörs system.
Väggar 19cm, vind ca 40cm. Treglasfönster.
Två personer.
Årets lägsta temp ca -30
 
Jag är intresserad!
2005-09-10 --> 2006-09-10 har vi gjort av med 17200 kWh
Nibe 1230-8 med extra VVB 210 liter, 170 meter hål.
Huset från 61, garaget från 73 (eluppvärmt ännu så länge).
Huset är 75 kvm markyta samt 75 kvm uppvärmd källare.
Tvårörsystem, 3-glas.
 
Spikers: Verkar ju fantastiskt bra med tanke på husets ålder och storlek (över 200 m2) ! Hushållselen inkluderad ?
 
W
16745 kwh mellan 2006-04-01 - 2007-04-01.
Nibe 6 kw bergvärme (ja vet att den e för liten ;)) med 140 m borra + 300 liters extern varmvattenberedare.
Hus från 1904 isorelat med 30 cm spån på vinden och 5 cm frigolit i väggarna.
Alla fönster orginal, (dubbla enkelglas, inte kopplade). Huset e på totalt 322 kvm
men vi värmer bara 250 till 21 grader resten e mellan 5 & 15 grader.
Tvårörssystem med MASTODONT gjutjärnsradiatorer. 2 pers i hushållet samt 6 eldstäder som används sparsamt på helgerna (ibland ;))
 
Blir intressant att se vad kompisen får för förbrukning i sitt nybygge..

Det blir ett 2-plans hus (skidsta) på 206 m2 med dubbel varmgarage på 55 m2 där det blir golvvärme i markplan/garage o radiatorer uppe (dimensionerade efter golvvärmetemp)
Värmepumpen blir en IVT HT E11 samt DVB 300 FC beredare mot 2x300 meters jordvärmeslinga i lerjord..
Endast vitvaror som är A-klassade ska komma över tröskeln så förbrukningen bör bli låg, Men till nyår 08/09 vet man ju om det verkligen blir så lågt som man tycker den borde bli.. Iof så ska han köpa på sej vindkraftsandelar för rivningspengarna från gamla huset som brann så elen kostar bara 12 öre/kWh + 9 öre i överföringsavgift..
 
Jag måsta bar lägg in mina siffror också!

11471 KWh totalt, alltså inklusive hushåls el ! (gisningsvis är hälfte hushållsel)

(ingen eldning i kamin detta året som siffrorna kommerifrån.)

huset är på ca: 230 m2
bygg år 1969, men till lägg issolerat & en extra ruta är monterad så befintliga fönster blivit 3-glas

Värme källa är en Nibe 1215-8,5, ombyggd till 1115-8,5 med en VPA 300/200 som vvb. den gammla inbyggda vvb:n andvänds som volymförstorare.
borr hålet har ett aktivt djup på 170m (totalt 180)
radiatorsystemet är kraftigt dimensionerat för att hålla låg framledningstempratur.
huset har självdragsventilation
 
Får väl höja flaggan för IVT också.
Mitt hus 90+90 enplans med källare 21 C uppe 19 C i källaren.
treglasfönster, nydränerad källare med utvändig isolering. Vinden ingenting gjort med ännu.
2st i hushållet och en hund(som värmer)
IVT HT plus 7 155m aktivt tot 170m
beläget i småland.
Total förbrukning 2006-01-25----2007-01-25=7600KWH
Gångtid värmepump:1600/H=ca:3200KWH på värme.
Tiläggas skall att jag eldat 2kubik vet i vår keddy också...
Länge leve värmepump!!!!!
 
Pius skrev:
Spikers: Verkar ju fantastiskt bra med tanke på husets ålder och storlek (över 200 m2) ! Hushållselen inkluderad ?
Jo det är inkl hushållsel. Det är mina föräldrar som bor där, pensionärer.
Hälften av ytan är källare, men den är uppvärmd den också.

Huset är ju tilläggsisolerat så det hjälper väl till särskilt vindsisoleringen.


Extra bra är det väl med tanke på att det tidigare gick ca 2m2 olja + 20000 KWh el. Men samtidigt som bytet från olja el till vp så skedde isolering av vinden och byte till ny treglasfönster. Det var treglas tidigare också, men det var kassetter monterade i de ursprungiga fönsterkarmarna.

Edit: kan lägga till att perioden i fjol så gick det 13007 KWh, perioden innan minns jag inte riktigt med det var i övre delen 12000KWh.

/Spiker
 
Enplans 130 kvm byggt 2005 på slätten i Skåne. Totalt 11615 KWh inkl. hushållsel mellan 060409-070409. Detta med en som vissa skämtsamt kallar "kupèvärmare" alltså en IVT490. Golvvärme i hela huset, U-värden i väggar och tak max 0,17, fönster 1,1.
Investerade ej i kamin så IVT:n sköter uppvärmningen.
 
Ni som även eldar i kamin eller liknande kan ju nämna det så man kan få lite bättre koll.
 
Jesca_j skrev:
Ni som även eldar i kamin eller liknande kan ju nämna det så man kan få lite bättre koll.
Skriv gärna även in vilken årsmedeltemp det är där ni bor..
 
Jag vet inte vad jag har för årsmedel tempratut, bor i sörmland / Katrineholm

Trorr det är +5,8 ?
 
robban44, bra med siffor på kupévärmare så att alla själva kan se att det blir svårt/omöjligt att räkna hem en dyrare anläggning med en så låg förbrukning som den ändock presterar. Detta givetvis under förutsättning att det rör sig om en normalstor villa.

Har själv en "kupévärmare" modell Nibe 360 i södra norrland och beräknar att min förbrukning kommer uppgå till ca 13.000-15.000 KWh/år. Enplans 130 m2 byggt 2006. Har mätt förbrukningen från i Januari då vi flyttade in.
 
WeeBe skrev:
robban44, bra med siffor på kupévärmare så att alla själva kan se att det blir svårt/omöjligt att räkna hem en dyrare anläggning med en så låg förbrukning som den ändock presterar. Detta givetvis under förutsättning att det rör sig om en normalstor villa.

Har själv en "kupévärmare" modell Nibe 360 i södra norrland och beräknar att min förbrukning kommer uppgå till ca 13.000-15.000 KWh/år. Enplans 130 m2 byggt 2006. Har mätt förbrukningen från i Januari då vi flyttade in.
Ja Robban44 har extremt bra siffror. som han fått till efter egen finjustering.
Kan du presentera siffrorna du hadde innan, så folk för står hur viktigt det är att själv finjustera anläggningen
 
Ta inte detta på fel sätt nu, jag försöker inte klanka ner på någon på någe vis, men för at enkalt jämföra, så kan man jämföra / m2.
o vi tar robbans hus, som har ett mycket bra intrimmat system, så gör han av med 89,3 kWh / m2 mit tillexempel mina 49,8 kWh /m2
Det är en viss skilnad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.