Jag behöver hjälp av någon kunnig :) Vår Ardex termostat till golvvärme på badrummet har slutat fungera. Har skruvat loss den från väggen och ser inga trasiga eller lösa ledningar. Bak på termostaten står det Microline OTC-1991-ADC5. Jag fick till svar från Ardex att det är z50 som ersätter men jag undrar om det möjligtvis finns någon annan (lite rimligare) termostat som jag kan byta till?
 
  • Eluttag under installation med exponerade elektriska kablar, öppen vägg, ej färdigställt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit termostat på vägg, skala från 10 till 50 grader, märkt med ARDEX, temperaturkontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det händer att elektroniken ger upp och slutar fungera.

Är du säker på att termostaten har gått sönder?
Hur uppträder den?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det händer att elektroniken ger upp och slutar fungera.

Är du säker på att termostaten har gått sönder?
Hur uppträder den?
Golvet var kallt och lampan lös inte. Kollade om proppen hade gått men det hade det inte. Testade att slå av och på, lampan lös några sekunder och sen slocknade den. Skruvade loss termostaten för att se om det fanns några lösa ledningar men det gjorde det inte.
 
Man hade dock behövt felsöka att det verkligen är termostaten som är trasig innan utbyte.

Är det förresten någon som har koll på om man bara kan byta till en annan termostat utan åtgärd som trådskaparen efterfrågar?

Temperaturen på skalan på termostaten ska ju lira ihop med ohm-värdet på givaren.
Här verkar det vara en givare termistor NTC-typ 9700 ohm vid 30 grader enligt manualen till z-50.
Jag kollade på tex schneiders golvvärmetermostat som det medföljer en givare av samma NTC-typ men 8000 ohm vid 30 grader.

Det jag funderade på är om termostaten är programmerad att följa den medföljande givarens resistanskurva? Det kanske tillverkaren kan svara på? NTC-motstånd har väl ingen linjär kurva heller om jag minns rätt.
 
Tack för svar. Skulle önska att jag förstod det du skriver men tyvärr så är min kunskap om termostater begränsad 🫣 är det elektriker som kan felsöka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.