Åsa Lund
Kan inte leverantören ge dig en sån gissning?
 
Det är ett för litet jobb. Du kommer inte att hitta en kvalificerad hantverkare som åtar sig det. Även om du aldrig använt en hammare så sätter du själv upp den på en dag eller mindre.

Det som kan vara lite jobb där är ”grundläggning”. Beroende på markens kvalitet så kan det behövas ordentliga plintar, eller bara cementplattor på marken.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag byggde 10 kvm förråd i stort sett helt själv. Köpte en stomme i 6 delar, och golv- och takbjälkar var färdigkapade så det var bara att plocka ihop det som en sats med jättelego. Sambon fick hjälpa till att hålla, och har även spikat lite panel. Tidsåtgången, ja om jag skulle jobba på oavbrutet så gissar jag på att jag kanske lagt max 50 timmar, det som tog längst tid var nog att få till en bra grund (lecablock på grusbädd)

Jag = normalhändig tjej som inte byggt något själv innan, men med hjälp av stort tålamod och Google så gick det hur fint som helst - så ett sådant förråd fixar du GARANTERAT själv!
 
Eftersom jag inte byggt något själv ska jag ta tag i det!
Vilket tak är lättast att lägga?
papptak eller plåttak?
Plåttak behöver man läkt under?
Kanske enklast att köra underlagspapp och takpapp för en nybörjare
 
Åsa Lund
Shingel är ett bra alternativ för nybörjare tycker jag
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
På det där lilla kallförrådet behövs ingen underlagspapp, en rulle takpapp räcker och behöver du inte mera av den i närtid så räcker en rulle till att lägga två lager sedan behöver du knappast bry dig under din livstid över taket.
 
Jag körde bara takpapp på råsponten, kommer ej ihåg vad den hette men den var med tejparna så att man ”tejpade” omlott och sedan spikade jag. Blev helt tätt.

På eksjohus_prioett på Instagram finns lite bilder på mitt projekt - jag jobbade mer än heltid den sommaren och kunde bara snickra en timme här och en timme där, så det ser ut som om det tagit hur lång tid som helst - det gjorde det egentligen inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.