Hej!
Jag har fått 5 olika offerter på renovering av vårt badrum på 6,5 kvm. De offerter jag fått är på mellan 160 och 300 timmar vilket gör mig mycket fundersam på vilka firmor som räknat rätt. I grova drag ser jag följande arbetsmoment exklusive rivning och bortforsling av befintlig inredning och kakel som jag planerar göra själv. Jag tänker också själv bila och riva ut gammalt avlopp som behöver bytas då huset är från -68.
  • Lägga nya avlopp till toalett, dusch och handfat
  • Dra nya infällda vattenledningar och el för spegelskåp och handdukstork
  • Avjämna och flytspackla in 12 mm vattenburen golvvärme, hylsor från fördelarskåp framdragna
  • Upprätta tätskikt golv och väggar
  • Förbereda toalett, blandare och dusch
  • Helkakla golv och väggar med plattor 60*30
  • Montera toalett, duschväggar, dubbelhandfat 120 cm samt spegelskåp och högskåp
  • Koppla in blandare och dusch
Vad gäller tak är det i ok skick med befintliga spotlights och därmed behövs inget nytt innertak.
Tacksam för hjälp med kalkylering av timmar, se ritning på badrum som ytterligare referens.
 
  • Ritning av ett badrum med måttangivelser för renovering, inklusive dusch, toalett och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kring 4 veckor brukar det ta att renovera de flesta badrum i den storleken med en hantverkare i taget i badrummet. Men att ha så stora plattor gör att det kan ta lite mer tid både när det gäller att få det bra på väggarna och få till ett vettigt fall i duschen (måste ju skäras ner mycket). Sen beror det på om golv och väggar behöver kompletteras med fler reglar för att få det tillräckligt stabilt för kakel och klinker enligt dagens krav. Men 7,5 vecka låter inte vettigt.
 
  • Gilla
docfoetze
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kring 4 veckor brukar det ta att renovera de flesta badrum i den storleken med en hantverkare i taget i badrummet. Men att ha så stora plattor gör att det kan ta lite mer tid både när det gäller att få det bra på väggarna och få till ett vettigt fall i duschen (måste ju skäras ner mycket). Sen beror det på om golv och väggar behöver kompletteras med fler reglar för att få det tillräckligt stabilt för kakel och klinker enligt dagens krav. Men 7,5 vecka låter inte vettigt.

Tack, utifrån de 4 veckorna har du då exkluderat rivning och arbete med tak?
 
BirgitS
Det är inte räknat med den noggrannheten eftersom det är så mycket som är osäkert. Rivning brukar väl bara ta 1 dag (eller kanske lite till). Bortforsling av det utrivna tar ingen tid för en firma eftersom de bara fyller några Big Bag som de ställer ut för hämtning.

Ett exempel till på något som är osäkert är att det ska dras nya avlopp och beroende på hur ditt golv är uppbyggt kan det säkert variera mycket i tid på hur mycket förstärkningar och urtag som behövs.

Tänk på att du behöver ta in en elektriker för att ta/koppla bort all el i badrummet innan du börjar riva.

Det ser ut som att det blir svårstädat kring toastolen, normalt brukar man vilja ha 40 cm från mitten av toastolen till vägg. Det är ingen toacistern inritad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.