B
Pratade med grannen igår.
Han har bytt fem fönster tegelfasad.
Måttbeställda i modul 11x12.
Inga konstiga tillägg eller liknande.
Han räknade med 2 timmar a fönster.
När fakturan kom hade snickaren tagit upp 34 timmar + 8 timmar för utvändig plåt.

Fönsterbleck och utvändig plåt gjordes på separat faktura.

Vansinnigt med arbetstimmar tycker jag. 34 timmar för byta och lister på insidan.

Någon som vet vad det kan ta att byta.
Själv har jag bytt både fönster och altandörr ink lister inne i tegelhus. Aldrig tagit med än 2.5 i ink fönsterbleck.

Tankar om detta?
 
  • Gilla
Hammaren79
  • Laddar…
Krokben
Jag lät Ekstrands fönster byta ut två av mina fönster, det kom två gubbar som gjorde hela rubbet på säkert två timmar, snyggt blev det med. 34 timmar låter som sagt mycket. Ta in fler offerter!
 
Som med alla sådana här trådar saknas info för att se om det är realistiskt... Hur mycket har gjorts på insidan, hur mycket är gjort på utsidan, infästning, rivning, finns matrial på plats mm och gärna bilder..
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
B
plåtrickard plåtrickard skrev:
Som med alla sådana här trådar saknas info för att se om det är realistiskt... Hur mycket har gjorts på insidan, hur mycket är gjort på utsidan, infästning, rivning, finns matrial på plats mm och gärna bilder..
Som jag skrev, ingenting är gjort på utsidan.
Anlitade plåtslagare till det som kom senare.
Är tegelfasad utanpå stående timmer. Inga konstigheter.
På insidan sågade dom till lister, smyger eller vad det kallas.
Inga flnsterbrädor eller så.
Bara byta fönster och på med lite brädor.
 
B byron v2 skrev:
Pratade med grannen igår.
Han har bytt fem fönster tegelfasad.
Måttbeställda i modul 11x12.
Inga konstiga tillägg eller liknande.
Han räknade med 2 timmar a fönster.
När fakturan kom hade snickaren tagit upp 34 timmar + 8 timmar för utvändig plåt.

Fönsterbleck och utvändig plåt gjordes på separat faktura.

Vansinnigt med arbetstimmar tycker jag. 34 timmar för byta och lister på insidan.

Någon som vet vad det kan ta att byta.
Själv har jag bytt både fönster och altandörr ink lister inne i tegelhus. Aldrig tagit med än 2.5 i ink fönsterbleck.

Tankar om detta?
Frågan är väl - var snickaren där i 34 mantimmar? Även plåt lät rätt saftigt?

När jag bytte tror jag det blev 4 timmar per fönster (3 st) inkl materialanskaffning för snickaren, plus plåt. Två man typ 5 timmar på plats. Inget på insidan förutom lite mjukfog.

Det tyckte jag var i det övre spektrat men med småjobb så blir det väl lätt så.
 
Precis, men vem levererade fönster? Vem levererade övrigt material, lister, smygar etc. Vem körde de gamla fönstren till tippen.
Att plåtslagaren får sätta 8h på 5 fönster är väl inget konstigt med resa, vad tror folk?
 
B
Oförskämt av dem dräggen till hantverkare.

Det intressanta är ju om dem va i närheten av 34 timmar på plats förutom deponi o inskaffning och resor.

Vissa kan man ju fundera på varför dem.inte gör jobbet själv om det är "bara"
 
  • Gilla
Dannnnnnne
  • Laddar…
B
H hellohello skrev:
Frågan är väl - var snickaren där i 34 mantimmar? Även plåt lät rätt saftigt?

När jag bytte tror jag det blev 4 timmar per fönster (3 st) inkl materialanskaffning för snickaren, plus plåt. Två man typ 5 timmar på plats. Inget på insidan förutom lite mjukfog.

Det tyckte jag var i det övre spektrat men med småjobb så blir det väl lätt så.
Nej dom var inte här 34 +8 h.
Men som snickare gör ibland så var dom "etablerade" här 2.5 dagar. Men långa resor för fika lunch inköp osv.
Plåtslagare en dag med det var lift osv så ok siffror.
 
B
B Konsumenten84 skrev:
Oförskämt av dem dräggen till hantverkare.

Det intressanta är ju om dem va i närheten av 34 timmar på plats förutom deponi o inskaffning och resor.

Vissa kan man ju fundera på varför dem.inte gör jobbet själv om det är "bara"
Har gjort några byten själv.
Max 2h ink allt.
Snabbare än den erfarna snickaren.
Sannolikt lika bra!
 
Antagligen har de varit två personer. Man byter inte fönster själv. Om tidsåtgången hade varit 2 timmar per fönster hade den totala tiden på fakturan legat på 20 timmar.
 
B
B byron v2 skrev:
Har gjort några byten själv.
Max 2h ink allt.
Snabbare än den erfarna snickaren.
Sannolikt lika bra!
De spelar ju absolut ingen roll. Du vet ju inget om förutsättningarna

Kanske har de krävt den tiden, eller hur ?
 
haha älskar såna här trådar, när någon minsann har bytt ett fönster eller kaklat ett badrum på x antal minuter, och allt sämre än det är ren jävla skandal!!:crysmile::crysmile: har självt säkert bytt ett par tusen fönster/dörrar. ibland tar de 1h och vissa gånger kan de nästan ta en hel dag att byta en dörr el dyl, så allt beror på förutsättningar/ material/ plats/slutfinish osv.
 
  • Gilla
Joak och 8 till
  • Laddar…
Dannnnnnne
B byron v2 skrev:
Nej dom var inte här 34 +8 h.
Men som snickare gör ibland så var dom "etablerade" här 2.5 dagar. Men långa resor för fika lunch inköp osv.
Plåtslagare en dag med det var lift osv så ok siffror.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att de var etablerade hos dig i 2.5 dagar? Antar att dom då jobbade hos dig under 2.5 dagar?
2 dagar är 16 arbetstimmar
2 snickare och du är uppe i 32 timmar på 2 dagar.
I min värld så låter det väl ganska rimligt att du fått pröjsa för 34 timmar?
 
B
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Jag vet inte riktigt vad du menar med att de var etablerade hos dig i 2.5 dagar? Antar att dom då jobbade hos dig under 2.5 dagar?
2 dagar är 16 arbetstimmar
2 snickare och du är uppe i 32 timmar på 2 dagar.
I min värld så låter det väl ganska rimligt att du fått pröjsa för 34 timmar?
Då skulle dom kommit klockan 08. Och arbetat oavbrutet till 16.

Så är det givetvis inte, det åks på lunch, fika m.m.
De arbetade ca 16 timmar sammanlagt. Inte 35.
 
B
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Jag vet inte riktigt vad du menar med att de var etablerade hos dig i 2.5 dagar? Antar att dom då jobbade hos dig under 2.5 dagar?
2 dagar är 16 arbetstimmar
2 snickare och du är uppe i 32 timmar på 2 dagar.
I min värld så låter det väl ganska rimligt att du fått pröjsa för 34 timmar?
Antar att du själv är hantverkare och vill ha betalt även när du inte arbetar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.