kristofer12345
hej!

jag har fast anställning på en arbetsplats jobbar 2 skift. blev utlånad till ett annat skift pga av person som blev sjuk under en längre tid. har nu jobbat där som ”inhopp” lån” i över 1 år.. är arbetsgivaren tvungen enligt lag att fråga om jag vill ha tjänsten före den tidigare personen eller har jag rätt efter en viss tid att få den tjänsten jag hoppat in för?! hoppas någon duktig på juridik vet något om detta , har sökt men hittar ej rikgit..eller kan arbetsgivare ha egna bestämmelser?
mhv
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
hej!

jag har fast anställning på en arbetsplats jobbar 2 skift. blev utlånad till ett annat skift pga av person som blev sjuk under en längre tid. har nu jobbat där som ”inhopp” lån” i över 1 år.. är arbetsgivaren tvungen enligt lag att fråga om jag vill ha tjänsten före den tidigare personen eller har jag rätt efter en viss tid att få den tjänsten jag hoppat in för?! hoppas någon duktig på juridik vet något om detta , har sökt men hittar ej rikgit..eller kan arbetsgivare ha egna bestämmelser?
mhv
Det låter inte som om det är olika tjänster utan snarare olika tider/skift samma arbete utförs på eller?

Arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet så arbetsgivaren bestämmer vem som ska arbeta på resp skift.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
E eliroo skrev:
Det låter inte som om det är olika tjänster utan snarare olika tider/skift samma arbete utförs på eller?

Arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet så arbetsgivaren bestämmer vem som ska arbeta på resp skift.
det är en annan tjänat med olika arbete också från det gamla.. gäller där något då?
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
det är en annan tjänat med olika arbete också från det gamla.. gäller där något då?
Beskriv tjänsterna och vilka titlar är det?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Hur eller hur så har personen rätt att komma tillbaka i arbete efter längre sjukskrivning. Du petar inte bort personen med ett långt vik för denne.

Det bästa är alltid dialog prata med din chef och se vilka möjligheter som finns.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
E eliroo skrev:
Beskriv tjänsterna och vilka titlar är det?
den tidigare kag hade var lagerman
detta är en selad tjänst lager/seevice
 
Låter som en utmärkt fråga att ställa till facket. Är de representerade på arbetsplatsen hade jag börjat med den personen!
 
  • Gilla
Golfrunda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.