Hej,

Håller på att planera en byggnadtion av en villa. Jag kommer att göra mycket själv men får hjälp med bl.a. följande:

Entreprenör 1
- Schaktning
- Grund

Entreprenör 2
- Väggar
- Tak

Enligt dom senaste reglerna är jag då ansvarig för arbetsmiljön. Någon som kan precisera vad detta innebär.

Om en takläggare hos Isorast ramlar ner från taket och dör eftersom han saknar rätt utrustning. Är då jag anvarig för detta?

Arbetet kommer att genomföras på vinter, och jag antar att jag då behöver bistå med en barack med bl.a. wc?

Någon som kan hjälpa mig på traven?
 
Jag kan asvara för att det finns en s.k. personalvagn med värme, wc etc men inte för säkerhet. T.ex. fallolyckor.

Hur bör jag skriva för att avsäga mig detta på sätt som inte kan missuppfattas?

"Byggherren ombesörjer enligt laga arbetsmiljökrav att det på arbetsplatsen finns erforderliga lokaler att tillgå. Entreprenören åtar sig att ansvara för övriga arbetsmiljökrav".

Det lär inte kunnam issuppfattas?
 
Njaa.. Du är nog under alla omständigheter skyldig att ha en arbetsmiljöplan (tror jag det heter). Det var den som Göran Persson inte hade när han byggde sin herrgård. Troligen kan du överlåta den också via avtal.

Tanken med den tror jag är att skydda även de yreksgrupper som inte själva gör något farligt men som kan skadas av farliga arbeten som en annan netrepenör utför (typ någon tappar ett verktyg från taket som träffar rörmokaren i huvudet. Rörisar har oftast inte hjälm på sig, vilket de bör ha om de vistas på en arbetsplats där det pågår takarbeten.
 
Förut var alltid byggherren ansvarig för arbetarskyddet på sin arbetasplast (dvs du)
Med ansvarig menas då vem som har det straffrättsliga ansvaret och som får betala ev. böter eller i värsta fall, åker i fängelse om arbetsmiljön inte är acceptabel.

Nu har man lättat lite på detta när det gäller privatpersoner som bygger på total- eller generalentreprenad. Där är nu entreprenören straffrättsligt ansvarig.

När det gäller delade entreprenader så är det altså fortfarande byggherren som har huvudansvaret at se till att arbetet bedrivs på ett sådant sätt att detta uppfyller arbetsmiljöverkets krav.
Beställarens huvudansvar fråntar dock inte entreprenören från ansvar för sina anställdas arbetsmiljö, men om det handlar om enmansföretagare så finns inget arbetsgivaransvar att peka tillbaka på.

Därför bör alla som har folk som utför riskfyllda arbeten på sin fastighet insistera på att ordentilga skydd finns (hjälm, ställning, stämp, spiktrampskyddade skor etc)
 
volvo skrev:
stämp
:confused:
 
Man kan friskriva sig från ansvar läste jag på någon sida. Vi valde att forumlera det på följande sätt i avtalet:

"Byggherren ombesörjer enligt laga arbetsmiljökrav att det på arbetsplatsen finns erforderliga lokaler att tillgå. Entreprenören åtar sig att ansvara för övriga arbetsmiljökrav enligt arbetsmiljölagen."
 
Nyfniken skrev:
:confused:
Stämp:

library.aspx


Stöttor som håller upp tex en gjutform eller ett bjälklag under byggtiden.
 
Fotografen skrev:
Stöttor som håller upp tex en gjutform eller ett bjälklag under byggtiden.
Tänk vad de hittar på :D
 
Fröberg skrev:
Hej,

Enligt dom senaste reglerna är jag då ansvarig för arbetsmiljön. Någon som kan precisera vad detta innebär.
Du är såsom byggherre, när det är fråga om en så pass uppdelad entreprenad, själv ansvarig för att alla krav som ställs i Arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets författningar uppfylls både vad avser projekteringen och genomförandet. Uppgifter finns på Arbetsmiljöverkets hemsida, men det är svårt att där hitta alla detaljer så enklast är att ta kontakt med Arbetmiljöverkets närmaste kontor och tala med en inspektör som då talar om vad du har att göra.
 
Lyfter denna tråden lite. I kontraktet ABS 09 finns en text: "Arbetsmiljö Vid arbetets utförande svara entreprenören för arbetsmiljön. I förekommande fall ska entreprenören även under planeringen och projekteringen se till att arbetsmiljösynpinkter beaktas. Om beställaren har ingått avtal med fler än en entreprenör avseende arbete på den fastighet som berörs av entreprenaden, ska det under Övrigt anges vem av entreprenörerna som svara för arbetsmiljön"

Vad innebär detta egentligen? Om nu snickaren, som har mest jobb där, "svarar" för arbetsmiljön, kan han då bli ansvarig på något sätt om t ex elektrikern råkar ut för något? Eller är det mer att snickaren ska se till att alla har skyddsutrustning och håller ordning etc?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.