Tjena, kommer kanske till hösten att ta in offerter för badrumsrenovering och jag är bara lite nyfiken på vad jag kan förvänta mig i arbetskostnad respektive materialkostnad.

Byte och flytt av golvbrunn samt ett extra avlopp för tvättmaskin ingjutet i golvet (betong).
Infällda rör till tvättmaskin, dusch och handfat ska dras, 2 eluttag bakom tvättmaskin ska dras och ett i badrumsskåpet.
En liten vägg mellan dusch och tvättmaskin ska byggas. ca: 240*90*10cm
badrummet är ca 6m2
Golvvärme ska installeras.
Taket ska sänkas och 6 spottar ska fällas in.




All badrumsinredning kommer vara bortplockad före byggstart. Enbart ett element och blandaren till handfatet som sitter i väggen kommer vara kvar. Tanken är att jag inte ska ha nåt element sedan utan bara en bygel över rören.
Badrummet har våtrumsmatta och tapet.
2 väggar är betong och 2 väggar är gips.




Saker som kommer inhandlas av mig:
Toalettstol
Handfat med underskåp
Spegel/badrumsskåp
Duschblandare och handfatsblandare (kvalitetsblandare)
Kakel
Klinkers
Handdukshållare
Toalettrullehållare
Handdukskrokar


Tack på förhand!
 
Ganska svårt att säga det där...vad tror du själv?
 
Har ingen aning faktiskt :)
 
Det där vet du inte förrän du har tagit in ett par tre fyra offerter... Dessutom kanske du behöver förstärka bjälklag, det dyker upp en oväntad skada eller dyl... Återigen hur långt är ett snöre.

Jag vet tråkigt svar men det är omöjligt att säga.
150 - 600 kronor i timmen beroende på svart/vitt rot/utan rot är min gissning.
 
Skulle gissa 50-80tkr - rot i arbete
och 15000:- i övrigt matre
 
Jag gissar på 70 - 100 000 före ROT i arbete. Och kanske 25 - 40 000 i material.
 
Dom sakerna du radar upp själv du ska köpa, kan ju kosta 15 000 men även 150 000...beror ju på vilken nivå du har tänkt dig. badrumsmöbel skriver du, den kan kosta 1200 på ikea likaväl som den kan kosta 9-10 000 hos ballingslöv..osv osv.

Men kolla gärna upp dom grejerna lite närmare som du själv ska köpa, så får du ju en bild av den kostnaden det är ju en bit på vägen!
 
Jag menar det matereal som TS inte köper själv.
 
hempularen skrev:
Jag gissar på 70 - 100 000 före ROT i arbete. Och kanske 25 - 40 000 i material.
Skillnaden på våra gissningar är väl ungefär vad det att få något gjort i Stockholm resp Värmland.
 
Jag tackar för alla svaren, kommer bli intressant att se på offerterna sedan :)

Jag menar såklart materialet som hantverkarna köper t.e.x. golvvärme, brunn, tätskikt, skivor m.m.
 
larsbj skrev:
Skillnaden på våra gissningar är väl ungefär vad det att få något gjort i Stockholm resp Värmland.
Din gissning kom in medan jag funderade på vad jag skulle gissa på.
 
Hej!
Vi håller nu på med vårt badrum som ligger på 4 kvadratmeter med lutande tak (litet som tusan!).

Vi har tagit in tre offerter. Den dyraste låg på 150.000, mellan låg på 125.000 och den billigaste på 100.000 och som för övrigt hade bäst referenser.

I offerten ingår allt utom kakel och klinker som vi får inhandla/välja "själva" men kakelkillen hjälper till så att vi får hans rabatt hos kakelfirman. Likaså beställer vi all badrumsinredning genom firman. Visst blir det lite dyrare (kanske) då firman ska ha viss vinst, men å andra sidan köper firman detta med rabatt så jag tror inte att skillnaden blir så stor. Och sedan så har man garanti från firman om något skulle gå fel med grejorna såväl vid installationen och efter.

Priset på 100.000 :- är innan ROT avdrag.

I övrigt så ska vi ha ungefär samma saker som trådskaparen ska ha.
 
tharnstrom77 skrev:
Hej!
Vi håller nu på med vårt badrum som ligger på 4 kvadratmeter med lutande tak (litet som tusan!).

Vi har tagit in tre offerter. Den dyraste låg på 150.000, mellan låg på 125.000 och den billigaste på 100.000 och som för övrigt hade bäst referenser.

I offerten ingår allt utom kakel och klinker som vi får inhandla/välja "själva" men kakelkillen hjälper till så att vi får hans rabatt hos kakelfirman. Likaså beställer vi all badrumsinredning genom firman. Visst blir det lite dyrare (kanske) då firman ska ha viss vinst, men å andra sidan köper firman detta med rabatt så jag tror inte att skillnaden blir så stor. Och sedan så har man garanti från firman om något skulle gå fel med grejorna såväl vid installationen och efter.

Priset på 100.000 :- är innan ROT avdrag.

I övrigt så ska vi ha ungefär samma saker som trådskaparen ska ha.
Hejsan!

Jag är nyfiken på hur mkt som är arbetskostnad på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.