Jag har köpt en lägenhet i ett 40-talshus, som jag ska renovera innan jag flyttar in. I hall och sovrum finns hål i ekparketten efter inbyggda garderober. Jag har tänkt lägga ny parkett i hålen, sedan slipa och lacka hela golven.

Den nya parketten kommer vara dold under möbler, så det måste inte bli perfekt men ändå bra! Jag ska köpa stavparkett på nät på Bauhaus till ett bra pris. Mönstret är tillräckligt nära.

HUR går jag till väga? Vad kan man lägga under den nya parketten om det behövs utfyllnad? Ska stavarna sitta kvar på nätet? Ska stavarna limmas i varandra/i underlaget? Bästa metoden att såga till bitar så att de passar, figursåg? Små mellanrum/hål har jag tänkt åtgärda med ekfärgad pasta innan hela golvet slipas.

Jag vet inte hur mycket slipmån som finns kvar på den gamla parketten, så jag har tänkt att den nya ska vara aningen högre (men i stort sätt samma nivå) är det rätt tänkt?

Jag är tacksam för alla tips jag kan få!  :)
 
Jag tar tacksamt emot råd! Det känns bra att veta var man ska börja när man gör något själv... och det är första gången.
 
Har själv råkat ut för en liknande grej. Flera faktorer spelar in och har du inte en mycket bra maskinpark själv så hyr in en hantverkare.

Först gäller det att hitta nya golvbäder, få dem i samma nivå, kanten de ska sättas mot måste vara 110% rak. Sen fins det träkitt att smeta på i glipan.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.