Hej allihop,

Förra sommaren dränerade vi husgrunden och har således inte mycket till gräsmatta längre. Kommer att behöva fräsa och fylla upp med diverse fyllnadsmassor, idag ser f.d gräsmattan ut som en leråker.

Vi planerar också att bygga ett stort soldäck som täcker en stor del av gräsmattan bakom huset, tänkte höra med er som har erfarenhet vilken arbetsgång som gäller.

Ska man börja med att anlägga stort trädäck samt en mindre stenläggning (3x3m) innan man fixar till gräsmattan eller är det bättre att börja med gräsmattan?

Tack på förhand!

//Peter
 
Bättre vet jag inte men vi började med gräsmattan eftersom tomten var en blålera/matjord/grus-blandning som fastnade och följde med överallt, ALLT var lerigt. Så vi jämnade till ytan, fyllde upp med sand där det behövdes när jorden var slut och rullade ut färdig gräsmatta så man kunde gå på tomten igen.
Inte där vi skulle bygga trädäck förstås, där fick det vara lera tills vi hann bygga uteplatsen klar.
 
Beror på om ni har småbarn eller inte. Själv har jag två vildingar som springer överallt där de inte borde vara så jag skulle börja med att bygga trädäcket och lägga sten. Då går det att använda en del av trädgården trots att gräsmattan inte är klar. Nu vet jag inte hur stor gräsmatta du ska fixa, men jag skulle ha satsat på gräs på rulle. Då får du tillbaka hela trädgården redan till sommaren. Så gräsmatta tar betydligt längre tid.

Vi byggde trädäck för två säsonger sedan. I år ska vi ta hand om gräsmattan. Förra årets sådd lyckades inte eftersom barnen inte kunde hålla sig från att trampa ner de första tunna stråna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.