Jag hade tänkt dra ny el till fjärrvärmecentralen, idag kommer anslutningen från en gammal belysningsströmbrytare i bakelit två meter därifrån och centralen är sedan fast ansluten i en dosa, dessutom sitter det en skarvdosa på vägen. Tänkte snygga till det och funderar på om det måste finnas en arbetsbrytare. Ligger på egen grupp i gruppcentralen.
 
Det beror på syftet med sin arbetsbrytare.
Har den en egen grupp så duger säkringen som frånskiljare för elektriskt underhåll. Då är det säkerhetsmässiga kravet på frånskiljning uppfyllt.
Sedan kanske du vill ha en "arbetsbrytare" för manöver? Det är ett eget val. Den måste inte ha frånskiljningsegenskaper men det är bra om den har det i alla fall då den säkerligen kommer att användas om någon behöver frånskilja.
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det beror på syftet med sin arbetsbrytare.
Har den en egen grupp så duger säkringen som frånskiljare för elektriskt underhåll. Då är det säkerhetsmässiga kravet på frånskiljning uppfyllt.
Sedan kanske du vill ha en "arbetsbrytare" för manöver? Det är ett eget val. Den måste inte ha frånskiljningsegenskaper men det är bra om den har det i alla fall då den säkerligen kommer att användas om någon behöver frånskilja.
OK, tack, då kör jag utan. Jag har aldrig behövt bryta under de fem år jag bott i huset.
 
Om det gäller eventuell matning till mätare så kan fjärrvärmeleverantören bli kinkig om det finns för mycket ställen där man kan stänga av matningen till deras utrustning.
 
Dom brukar kräva en egen ledning från en egen säkring i centralen, den säkringen ska vara plomberar och som Bo skrev så finns det inget krav på arbetsbrytare. Det ska inte vara någon brytare så att man kan stänga av strömmen och därmed blockera mätningen.
 
Här kräver de inte egen ledning, däremot brukar de vilja ha en fast anslutning i dosa till fjärrvärmecentralen, där de sen också lägger in mätaren för fjärravläsning. Brytare sitter ofta monterat bakom luckan/plåten på fjärrvärmecentralen.

Kraven skiljer mellan olika kommuner och fjv leverantörer.
 
Mätaren sitter INTE vid fjärrvärmecentralen, den sitter i tvättstugan där rören kommer in och matas från en egen grupp. Det är alltså inte denna frågeställningen gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.