När man sätter kakel, tapetserar, målar eller gör annat i närheten av taket slutar det oftast med att man står och vinglar på en pinnstol. Har därför kikat lite så smått efter vad som verkar kallas arbetsbockar, dvs en typ av trappstege men bättre lämpad för grova byggskor.

Många målare verkar använda sig av något liknande den på bilden nedan fast bredare. Går dessa verkligen inte att få tag på någon annanstans än i dyra specialaffärer? Kikade lite på nätet och så fort man lämnar de lägsta och enklaste modellerna börjar det handla om tusenlappar pluraris.

Någon som har tips om var man kan "fynda"? Julas arbetsplattform går bort då den har stegen på sidorna.

GetImage.asp
 
Borde ju inte vara svårt att skruva ihop en av några reglar och rejäla gångjärn, liknande den på bilden?
 
Förvisso, men den på bilden är i aluminium och väger ca fem kg. En större variant i trä torde väga in på betydligt mer.
 
Jag har också letat, men inte funnit annat än de svindyra bockarna.
Köpte Julas och den är...sisådär.
Mycket rangligare än t.ex. Wibes bock.

Det verkar som om "You get what you pay for.." gäller även här :)
 
Kanske är det så. Har iofs svårt att förstå hur man kan sälja en vettig kombistege för under 800 spänn men inte lyckas tillverka en stabil arbetsbock utan att priset mångdubblas. Lagen om tillgång och efterfrågan kanske?
 
Jag har 2 bockar från Wibe, dom är dyra men så håller dom därefter.
Satsa på en sådan så har du den kanske livet ut också.
 
joflopp skrev:
Kanske är det så. Har iofs svårt att förstå hur man kan sälja en vettig kombistege för under 800 spänn men inte lyckas tillverka en stabil arbetsbock utan att priset mångdubblas. Lagen om tillgång och efterfrågan kanske?
Snarare så att det är avdragsgillt för näringsidkare...bockarna kan inte kosta många spänn att tillverka, inget finsmide med stora precisionskrav direkt.
 
coss skrev:
[länk]

det fanns ju lite billigare varianter för oss som inte kliver på den varenda eviga dag.

eller för oss som är lite lätt feteshistisja finns ju denna

[länk]
Underbart! En Assault Ladder! Hur har jag klarat mig utan denna?!?
 
Jag gillar Wibes bockar bättre. Har flera olika storlekar. Kan hålla med om att ergonomin när man skall bära den suger. Lånade en kompis Scando och visst, hundra ggr bättre än budgetmodellerna. Tror det handlar om tycke och smak. Man får nog vad man betalar för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.