Hej

Funderar lite på belysningen i köket. Jag hade tänkt att använda "vanliga" lysrörsarmaturer i taket för att få ett bra arbetsljus och även montera spots. Tanken var att man ska ha ett bra arbetsljus när man lagar mat och städar mm och sedan när man vill sitta och äta och myspysa så slår man över till spottarna. Hade tänkt samma princip under köksskåpen.


Är det någon som har monterat sina lysrörarmaturer i det sänkta taket tillsammans med sina spots? tanken var att man kanske skulle kunna ha en frostad glasskiva i samma nivå som taket för lysrören. På så vis slipper man se den fula armaturen. Spottarna tänkte jag köra 230 V för att underlätta strömförsörjningen i resten av köket.

Nån som testat ikeas 3pack spots "blixt"
länk: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...p;langId=-11&parentCats=15579*15932*15935

Tar tacksamt emot synpunkter
Mvh Oskar
 
Jag tror du får tillräckligt med arbetsljus om du kör med rekommenderade en spot / m2. Med dimmern kan du sedan skifta mellan arbetsljus och mysljus. Under skåpen föreslår jag att du bara har lysrör eftersom det ljuset är uteslutande för arbete.

 
Hej,
Tror det blir för mycket med både lysrörsarmatur och spotar i tak och under skåp.
Välj spotarna istället, det räcker och är mycket snyggare än de eländiga lysrörsarmaturerna. Installera en dimmer så reglerar du lätt belysningen, allt efter behov.
Tycker personligen att ljuset som lysrören sprider inte är så trevligt och behagligt heller.
Skulle montera spotar även under skåpen. av just denna anledning. De är ju tänkta som en direkt arbetsbelysning och då är det inte nödvändigt med nå´n dimmer där, om du inte vill.

// Fia
 
Hej

Hmmm köket är ganska stort, skulle bli en hel del spottar om man kör 1 per m2... hur många spottar har ni monterat i era kök? och hur ofta har ni dom på med full styrka?

Ljusbilden blir ju lite annorlunda med spottar, räcker det verkligen till när man städar och pysslar i vintermörkret?

/Oskar

 
Hej igen.

Ja det räcker....
Tänk dig ett kök på säg 20kvm. Montera 10-20 halogenspotar. ( Beroende på hur du vill sätta dem).
Spotarna brukar säljas med 20-50w halogenlampa.
Multiplicera tex. 20w med tex 15 spotar, då får du en styrka på 300w. Det räcker nog till den mest petiga städning... :D

// Fia
 
Har ett kök på 15kvm och har 8 spottar på 50w styck med dimmer till så man kan ha myspys och städ-belysning ;D

Blev jättebra!
 
Vi har låtit en ljussättare planera belysning i vårt kör. Hans rekomendationer är att köra 1 spot/m2 samt extra belysning på arbetsytor med ljusramer eller spottar. Spottarna är 35W

Gissa om elektrikern blev glad ;D

//Manderberg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.