Ja, ska alltså skaffa en arbetsbänk att ha i garaget. Finns många tips på hemmabyggda i trä men en färdig i plåt vore att föredra

Den jag tittat är
http://www.verktygsboden.se/?id=68216

är den nått att ha?

tips på liknande ?

Tack på förhand!
 
Christer_123 skrev:
Ja, ska alltså skaffa en arbetsbänk att ha i garaget. Finns många tips på hemmabyggda i trä men en färdig i plåt vore att föredra

Den jag tittat är
[länk]

är den nått att ha?

tips på liknande ?

Tack på förhand!
Skräp jämnfört med en hembyggd i trä, bultad i golv och vägg, med plåtskiva på toppen.
 
Jaha, då får man hitta på nått nytt
 
Den väger ju över hundra kilo, det låter hyfsat stadigt ändå?
 
Själv funderar jag på ett sådan här "snickarbord". Vet dock inte märke på den. Variant är att bygga den själv men måste hitta lämpliga distanser att sätta i hålen.
 
  • bord.jpg
Märke???? hehe trodde först du skojade... Varenda tok som håller till här inne ser ju att det är ett MFT från Festool
 
Masses skrev:
Märke???? hehe trodde först du skojade... Varenda tok som håller till här inne ser ju att det är ett MFT från Festool
Du menar att det är bara tokar som köper och använder festool? :)
 
hehe typ...
 
Masses skrev:
Märke???? hehe trodde först du skojade... Varenda tok som håller till här inne ser ju att det är ett MFT från Festool
Så jag måste köpa en ytterligare sak från Festool nu.... Är det någon som har byggt liknade bord själv? Underedet behöver ju inte vara desamma
 
fjohansson skrev:
Den väger ju över hundra kilo, det låter hyfsat stadigt ändå?

Jo, det tyckte jag också + fastbultad
 
Det finns ju många som köper sidoskenorna och/eller MDF-skivorna till MFT-bordet och bygger egna bord. Kolla exempelvis på www.festoolownersgroup.com
 
Ja, precis, det finns ju lösa skivor från Festool att köpa, och endera kan man göra ett stort bord med hjälp av Festools egna kanter eller göra ett eget och då välja helt längd etc.
 
Apropå arbetsbord och verkstadsplanering vill jag inflika värdet av att försöka att hålla så många bordsytor i verkstan på samma höjd, om man någon gång behöver sträcka sig ut över större ytor för kapning, klyvning, hyvling etc. Det framhålls i flera tidskriftsartikliar i ämnet.

Kom ihåg tipset nu i sommar när jag behövde klyva bort till väggen i verkstan och var tvungen att få in brädorna under hyvelbänken...
 
Ja, precis, det finns ju lösa skivor från Festool att köpa, och endera kan man göra ett stort bord med hjälp av Festools egna kanter eller göra ett eget och då välja helt längd etc.
 
Jag har en arbetsbänk gjord helt i plåt, det är en 2 gånger 1,5m plåtskiva som är bockad dels i framkant samt 30 cm upp i bakkant. Denna kant skruvas sedan i väggen. Fyrkantsrör som stomme med fyra ben, alltihop ihopsvetsat av en lokal förmåga, vädligt enkelt och hållbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.