Jag ska på något sätt ordna en arbetsbänk till mitt nybyggda garaget/verkstad. Har funderat hit och dit på olika lösningar och tänkte testa min senaste fundering. Ja tänker att bänken kommer att placeras mitt på främre kortsidan. Den behöver inte vara stor men ska vara stadig. Det jag tänkte just nu var, att helt sonika dra fast en regel 45*90på väggen och seda skruva fast en plywood i den och ett par kraftiga träben i framkant. Vad jag sedan ska klä skivan med vet jag inte. Oljehärdad masonit eller plåt kanske. Det viktiga är att bänken ska palla när man t. ex. skruvar fast nåt i skruvstycket och bränder och vrider eller bankar och slår med lillsöäggan på något.

Finns det några för eller nackdelar med att lösa arbetsbänken så enkelt. Något jag inte tänkt på. Att den inte går att flytta förstår jag varför jag nu skulle göra det? Det är ju lite av poängen att den inte ska göra. Om man väljer plåt på skivan vad behöver man
gör tjocklek på den? Vilken höjd brukar rekommenderas?

Mvh Mats
 
A
Beror förstås på hur stadig du vill ha bänken,men en plywood låter klent,själv gjorde jag bänken av 45*120 reglar ihoplimmade+22mm spånplatta limmad på det + klädd med 1mm plåt bockad i framkant. blir stadigt om man ska ha stort skruvstycke och utöva våld;)
Höjd efter tycke!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja det låter ju stadig och stadigt vill jag nog ha det då det kan komma att mekas med lite av varje på en hästgård. Men mest kommer det väl att vara bilreparationer och renovering i garaget. Tänker jag fel om jag gör bänken relativt liten. Tänker mig kanske 1200 bred och 700 djup. Är rädd för att det annars bara blir en prylsamlare. Har svårt att komma ihåg när jag har haft behov av någon större bänk. Däremot lite fritt åt sidorna. Det är mest ett fäste för skruvstycket tänker jag.

/Mats
 
Rickard.
Väldigt svårt att komma med tips då det handlar mycket om tycke och smak men vilken bänk som helst är bättre än ingen bänk så bygg en bänk som du tror du vill ha den. Oavsett så blir det knappast den sista du bygger :)

Här är en länk till min senaste omorganisering som jag är nöjd med. Skönt med flyttbart när man ska jobba med hela skivor eller andra stora projekt och vill kunna komma åt från alla håll.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-631#post-3843971
 
Magnus E K
I min lilla snickarbod (ombyggd friggebod) har jag byggt en (tvådelad) arbetsbänk som hänger helt på väggen, av reglar 45x70 som ram och 45x120/145 (blandat) som skiva (ej ihoplimmade, så blir lite mellanrum). Inga ben att slå sig på och hela golvytan fri! Håller att stå och sitta på och banka och hamra; har inte testat med stor slägga men skulle det gå sönder är det även ganska enkelt att laga. Har påbörjat bygget av en likadan (fast längre i ett stycke) i hobbyrummet i källaren.
 
  • Gilla
JonasJN
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
I min lilla snickarbod (ombyggd friggebod) har jag byggt en (tvådelad) arbetsbänk som hänger helt på väggen, av reglar 45x70 som ram och 45x120/145 (blandat) som skiva (ej ihoplimmade, så blir lite mellanrum). Inga ben att slå sig på och hela golvytan fri! Håller att stå och sitta på och banka och hamra; har inte testat med stor slägga men skulle det gå sönder är det även ganska enkelt att laga. Har påbörjat bygget av en likadan (fast längre i ett stycke) i hobbyrummet i källaren.
Har du möjligtvis någon bild?
 
En annan variant är att sätta in en köksinredning. Jag tog hand om några köksskåp och bänkskiva från en bekant som skulle byta kök och satte in i mitt garage. Blev nästan gratis, väldigt stabilt och gav fin förvaring. Köpte bara till lite högre ben i framkant och köpte billig färg som jag rollade på båda stommar och luckor.

Längs ena långsidan byggde jag också en andra arbetsbänk då jag har en förmåga att sprida ut mig lite när jag jobbar med olika saker. Den bänken är en bänkskiva till kök som sitter med kraftiga gångjärn mot väggen och infällbara konsoler under. (Trianglar av regelvirke som hänger på vägen med gångjärn och fälls undan likt två grindar. När den bänken fälls undan så frigörs plats där MC kan stå vintertid
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Jag hade spillvirke hemma, så jag byggde en ram av typ 45x145. Bänken sitter i ett hörn så jag behövde bara ett ben. Som skiva satte jag råplan, två lager korslagda.
Min bänk är nog ungefär två meter lång och skulle tro 72 cm djup. Med all bråte som hamnar på den så är själva arbetsytan ungefär axelbred ;) Men den är stabil nog att parkera bilen på om man skulle vilja.
 
  • Gilla
fuzzbdn
  • Laddar…
Naturligtvis är det individuellt hur man vill ha det men när man inte riktigt vet är det alltid bra med lite olika input. Skruvar man fast bänken i väggen är ju ett alternativ stöttor diagonalt in mot väggen så slipper man ben i framkant. Det känns dock inte riktigt lika stabilt men kanske är stabilt nog. Beror så klart på hur man dimensionerar också.
 
Rickard.
Mitt tips oavsett variant du väljer är att om det går gå upp till minst 80cm djup om den är fast monterad. 120cm är smalt men långt ifrån för smalt för många jobb men det är betydligt bökigare när djupet tar slut än när längden gör det, om man nu inte ställt in bänken i en vrå då kanske det är lika bökigt :)
 
Jag byggde en bänk till min snickarbod, tanken var något enkelt, stabilt, stort, och billigt.

45x95 regel i bakkant, skruvad i de stående väggreglarna.
Sen byggde jag cc60 med 45x95 och la råspont ovanpå.
Ville inte ha ben ner i golvet då de oftast är i vägen samt att golvet inte är plant.
Satte snedstag/reglar mot väggen istället.
Bordet ger sig inte av att jag ställer mig och hoppar på det.

5 meter brett och 80 cm djupt.
Träramkonstruktion av en hembyggd bänk i en snickarbod, utan ben och med snedstöd mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor, stabil arbetsbänk byggd av trämaterial, utan ben, med verktyg ovanpå, i en snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
loffman och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
J JonasJN skrev:
Har du möjligtvis någon bild?
Den på bilden ovan här påminner lite om min.

Har ingen bra riktig bild just nu, försökte rita en skiss:

Handritad skiss av byggkonstruktion med reglar och skruvade förband, sedd ovanifrån och från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den innersta "skivregeln" är 95x45 och skruvad med nersänkta skruvar in i varje regel i väggen; började så och byggde "ramen" efter. Resten är skruvat underifrån, så inga synliga skruvar men var rätt obekväm arbetsställning vid bygget.
 
S senmathal skrev:
Naturligtvis är det individuellt hur man vill ha det men när man inte riktigt vet är det alltid bra med lite olika input. Skruvar man fast bänken i väggen är ju ett alternativ stöttor diagonalt in mot väggen så slipper man ben i framkant. Det känns dock inte riktigt lika stabilt men kanske är stabilt nog. Beror så klart på hur man dimensionerar också.
Ja det är enormt olika vad man ställer för krav på en arbetsbänk. En kompis skulle bygga en arbetsbänk, han byggde den av elfaprofiler och vanliga hyllplan som han dessutom monterade ett litet skruvstäd på. Det fungerade för honom. En sådan bänk hade jag knäckt på en kvart.
 
P PatrikJo skrev:
Ja det är enormt olika vad man ställer för krav på en arbetsbänk. En kompis skulle bygga en arbetsbänk, han byggde den av elfaprofiler och vanliga hyllplan som han dessutom monterade ett litet skruvstäd på. Det fungerade för honom. En sådan bänk hade jag knäckt på en kvart.
Det blir ingen arbetsbänk utan en förvaringsyta.
 
Magnus E K
Nej, ett minimikrav är väl att den håller att sitta eller stå (gärna hoppa) på, även längst ut i kanten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.