Jag tänkte bygga en bänk till verkstan. 4m bred, 80cm djup och 90cm hög. Stomme av 45x95 med en skiva av spånskiva klädd med 3mm plåt.
Min fundering är att om man svetsar eller värmer nåt med gasen så blir spånskivan kanske för varm och böjar kola eller i värsta fall brinna, går det att sätta ett lager gips eller minerit mellan spån och plåt?
Det borde ju bli stumt mot spånet men krossar man gipset om man slår eller hivar upp nåt tungt på bänken?
 
Golvgips kanske är lämpligare då det äg betydligt hårdare. Kan dock inte garantera att det håller. Kanske med spontad 2"4 istället för spån?
 
du svetsar väl inte direkt i skivan? ,
svetsar eller bränner du så har du väl godset i ett skruvstycke, om inte så bör du ha nån stenplatta under som inte blir så varm.
 
En 3mm plåtskiva blir ganska bra på att sprida ut värme.
Har du behov av att gasa på så mycket att det blir risk för kolning så skulle jag för länge sedan ha lagt dit ett underlägg av sten eller liknande.
Som Andy skriver, så ska du väl inte svetsa direkt i bänken, mer än möjligtvis någon ytterst liten loppa då och då?
 
Nej, jag ska inte svetsa i själva bänken men det slog mig att det kanske kunde bli för varmt. Brinna ska det ju inte kunna göra då det inte finns nåt syre mellan spån o plåt.
Hoppar över gips och kör bara med spånskiva.
 
3st 6kg släckare och vattenslang finns inom räckhåll så det borde va lugnt
 
En brandfilt är inte så dum den heller.
Kan vara ett bra mellanting ibland innan man drar en pulversläckare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.