Jag ska bygga en arbetsbänk i garaget..
de första som slog mig vad 22mm spånskiva.

men jag kommer ju ha en skruvstä också.. och de kan ju bli hårda slit å släng i bland när man använder det. och då finns de ju risk att spånskivan ger med sig och går sönder.
har ni någe tips på hur jag kan lösa det ? någon annan skiva som är mer hållbar..
eller räcker de kanske med att jag lägger någon form av stålskiva på över och under del av spånskivan där skruvstät ska sitta ?

tacksamm för alla tips..
 
En arbetsbänk kan aldrig bli för stabil... Jag har en ram av fyrkantprofil (40x100?) med plywood på, och ett brett plattjärn svetsat i ramen under skivan där skruvstycket sitter.
(Edit: Vad nu? datorn lever sitt eget liv och trycker "spara" innan jag har skrivit klart!?)
Ramen är längst ut i kanten, så där kan man banka hur mycket som helst. Men den kan vara lite i vägen om man vill tvinga fast nånting i bänken. Ska du bygga helt i trä finns det spåntat 45mm virke. Med det i botten och nån tunnare skiva på för att få en snygg yta har du nog en stabil bänk. Med spånskiva finns det risk att framkanten trasas sönder. Ett vinkeljärn som kant löser det, men då får man fylla upp med masonit eller nåt innanför till samma nivå. Om man nu inte fräser ner vinkeljärnet i skivan...
En grov plåt (~20 mm) är inte fel heller, infälld i ena änden på bänken. Går att använda som städ när man ska rikta nåt, och skruvstycket bör ju sitta...
Sist men inte minst ska bänken vara fastskruvad i golv/vägg så den inte flyttar sig när man tar i lite.
 
Redigerat:
Förslagsvis så reglar du upp under skivan där skruvstädet ska fästas. 45x45 räcker säkert!

I övrigt är jag också intresserad av hur en bra arbetsbänk skulle kunna konstrueras!
 
kopierar mitt svar från en annan tråd:

Kraftig bänk byggd i tex 2"X6", med 4"x4" eller kraftigare ben, bulta i vägg och golv, med skiva av spontad 2"x4" reglar med 5mm plåt ovanpå är en favorit.
Se till att ha ett ben precis under skruvstycket, och se till att sätta skruvstycket precis för en väggregel så kan du spänna stora saker mellan väggen och skruvstycket. Precis under skruvstycket skall det också vara ett ben så att det svarar maximalt. Se också till att den inre, fasta käften på skruvstycket kommer utanför kanten på skivan så att du kan spänna fast längre stycken vertikalt. Skruvstycket skall skruvas fast med genomgående skruvar, inte träskruvar, och inte bara genom bänkskivan, utan genom den underliggande ramen också, eventuellt får du borra hål i reglarna om du inte har tillräckligt långa skruvar. Skruvstycket något till höger på bänken brukar kännas bäst för högerhänta personer, men det är nog lite en smaksak. Gör gärna bänken något lägre än en vanlig hyvelbänk vilket underlättar hantering av tunga prylar. Under blir de bra plats för hyllor eller så kan du avpassa det så att du kan sätta in gamla kontorshurtsar eller bygga hyllor.
 
Du kan ju även tillverka din egen skiva i limträ, spänn samman 13-14 tvåtums-nånting sammanlimmade reglar med genomgående gängstav, så har du en väldigt stadig skiva.
 
Jag köpte 3 st gamla skrivbordshurtsar, sedan byggde jag på med överbliven råspont från taket, 2 lager, dvs en "skiva" av spont, 2 brädor tjock och dryga metern djup.

fördelar:
lätt att byta ut
Billig
stabil.
lådor/skåp att stoppa prylar i.
Tänkte sätta vinklar i bakkant och sedan fästa dessa i väggen (i reglarna) så blir den hur stabil som helst.
Totalkostnaden blev 80:- för 3 st beg hurtsar på loppis samt överbliven spont för ? kr...

ska måla den med nån lämplig ljus färg, kommer åka in till färghandeln och kolla på deras "felblandade" alt vita lackfärger.
håller på MYCKET i garaget och detta är en i mina ögon mkt billig och slitstark lösning. Släpar jag upp ett motorblock el dylikt på bänken vill jag inte att den ska ha en yta man är rädd om :)
 
Redigerat:
robsarve skrev:
Mer pengar men jag är inte sugen på att byta så många gånger...

[länk]
"Fyllning: Papper" - låter inte så förtroendeingivande...
 
Personligen använder jag ett gammalt arbetsbord med metallstomme. Skivan består av massivt trä+ngn form av plast/gummiöverbeklädnad.

Jag bygger hojjar och håller på med en hel del metallarbete så ett stabilt arbetsbord är A-O. Frågan är väl vad du skall använda det till? Håller du på med mycket metall eller trä?

Bygg efter behov!
 
Jag gjorde min bänk av 45*70 mets för att jag hade en del över och det var extrapris på k-rauta på fingerskarvat 45*70.
Bänkskivan är 11st 45*70 med ett 4mm 50*50 vinkeljärn i framkant och på halva bänken ligger det en 3 mm plåt som och uppshimsad 1 mm och på den andra delen ligger det en oljehärdad masonit uppshimsad 0,8 mm..
 
Hur uppshimsar man masonite? :confused:
 
Immobil skrev:
Hur uppshimsar man masonite? :confused:
Man lägger såklart nått tunt på undersidan vettu....
Ska jag vara helt ärlig så hade jag inte gjort ytskikten då jag skrev inlägget. Men nu har jag lagt på plåten och masoniten. Jag köpte 4mm takmasonite så den slapp jag shimsa. Under plåten la jag en stegpapp jag hade en rulle över av ,passade pefekt.
 
Jaså, du menar så. :cool:
 
Var på Coop bygg härom dagen och såg att dom hade limträskivor som var 800x1800x28
Kom direkt att tänka på den här tråden. Perfekt utgångsmaterial att bygga bord av.
700spänn ungefär, prisvärt.
Så bygger man en stomme av 2"x4" under. Helst ska den förankras väl i väggen också.

Har ett svetsbord som är av 20mm plåt, 250 kg! :)
Där sitter skrivstädet.

Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.