Just nu i dagarna kommer vår husbyggare att sätta upp väggarna till vårt nya tvåplanshus i lättbetong. Sen ska det bara dröja ett par veckor tills taket, fönster och dörrar är på plats. Byggfirman gör skalet på huset och det mesta på första våningen, men inreder inte andra våningen. <br>
<br>
Dock installerar de ventilationen för båda våningsplanen. Jag kommer låta någon annan isolera snedtaket och inreda plan 2.<br>
<br>
Byggfirman säger att det år bråttom att isolera taket för att underlätta uttorkningen av huset. Fukten i väggarna och i betongen skulle annars kunna ställa till problem, hävdar de. <br>
<br>
Det kommer alltså finnas mekanisk ventilation på huset och även golvvärme på båda planen som kan hjälpa till att torka huset.<br>
Stämmer det som byggfirman hävdar, att det är viktigt isolera huset snabbt? Eller kan man lika bra vänta till sommaren med att isolera taket? Riskerar man inte att bygga in fukt genom att isolera snabbt? Jag bör kanske tillägga att huset byggs i södra Sverige, och att vi nu är i slutet på april.
 
Redigerat:
hej

Det man eftersträvar är en kontrollerad miljö med temp över 18 grader samt att huset är tätt, oftast ligger isoleringen på andra sidan ångspärren så det som händer är att det kan bildas kondens på plasten om det är kallt på vinden.
Men man bör isolera så snart det är möjligt eftersom att huset är tänkt att ha isolering och även en viss mängd så hoppar du över det till hösten så kan du få fuktskador på trästommar eller gips om vädret inte är gynnsamt till din fördel som det antagligen inte kommer att vara. Då det kommer att vara kallt vissa nätter och då finns risk för kondens. eftersom jag inte vet hur ditt hus ser ut eller hur exakt ångspärren ligger i konstruktionen samt var du inte isolerar och var det är isolerat så går det inte säga något om ventilationen gör någon nytta. bygga in fukt gör man om man monterar material som är fuktigt från början eller har blivit fuktigt på grund av att det stått öppet medans det regnar, så dessa delar mäter man alltid fukten på innan man bygger igen, så att du är rädd för att bygga in fukt förstår jag inte, detta måste man veta så mät.
 
Givetvis ska vi inte vänta till hösten med att isolera, men det är bra för mig att veta om det går lika bra att isolera taket t ex andra hälften av juni istället för i slutet maj.
(skalet på huset är antagligen klart 2-3:e veckan av maj)

pjapen skrev:
hej

Det man eftersträvar är en kontrollerad miljö med temp över 18 grader samt att huset är tätt, oftast ligger isoleringen på andra sidan ångspärren så det som händer är att det kan bildas kondens på plasten om det är kallt på vinden.
Men man bör isolera så snart det är möjligt eftersom att huset är tänkt att ha isolering och även en viss mängd så hoppar du över det till hösten så kan du få fuktskador på trästommar eller gips om vädret inte är gynnsamt till din fördel som det antagligen inte kommer att vara. Då det kommer att vara kallt vissa nätter och då finns risk för kondens. eftersom jag inte vet hur ditt hus ser ut eller hur exakt ångspärren ligger i konstruktionen samt var du inte isolerar och var det är isolerat så går det inte säga något om ventilationen gör någon nytta. bygga in fukt gör man om man monterar material som är fuktigt från början eller har blivit fuktigt på grund av att det stått öppet medans det regnar, så dessa delar mäter man alltid fukten på innan man bygger igen, så att du är rädd för att bygga in fukt förstår jag inte, detta måste man veta så mät.
 
Det är svårt att säga utan att ha sett takkonstruktionen i detalj. Lättbetong har extremt mycket byggfukt och tar ofta minst ett år att torka ut med normala användningssätt. Uttorkningen kräver energi som därmed ger en ökad värmeförbrukning.
 
Jag skulle ha följt byggarens rekommendation och isolera så snart som möjligt. Vi har byggt lättbetonghus och fick problem med taket pga kondens eftersom att isolering och ångspärr inte kom upp tillräckligt fort. Gick bra till slut men en hel del extrajobb. Lättbetongen suger upp enormt mycket vatten när den putsas.
 
Aha, det var intressant att höra. Hur länge väntade ni med att isolera? Vilken årstid var det? Utomhustemperatur och annat kan nog påverka.
 
Ja, jag har för mig att det var mot slutet av sommaren. Vi fick problem med fukt i taket och fick byta ut delar av det som följd. Det var vår välrenomerade takfirma som menade att det var så det skulle göras, vi hade läst på innan om stenhus, fukt och takproblem och påtalade problemet men de var tvärsäkra…Ångrar nu att vi inte stod på oss mer förstås, men det var första gången vi byggde och litade på takläggarnas expertis (de hade tidigare nämligen anlitats för försäkringsjobb på tak i just stenhusbyggen som just drabbats av fuktproblem). Man lär sig så länge man lever…eller hur det var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.