Hej jag har köpt en Gardena 350/2 och jag blir inte riktigt klok på en sak. Till att börja med är detta den 3dje jag har, samma problem på alla.

Vi i gatan har gemensam vattenpump med relativt dåligt vattentryck, Men spridaren går som en klocka med detta låga vattentrycket. Vänder utan problem bara det att strålen blir 1m hög(med alla nipplar öppna).. Så jag sätter i små spik i nippelhålen för att få med fräs i han. Har täckt 6 st hål av 18 (tror jag). Men han slutar vända helt plötsligt?

Jag har tänkt att spikarna gör så att han blir trög och ej orkar vända? Nä fel för har limmat på en annan och samma sak där.

För högt tryck när jag täcker hålen? Fel den ska kunna gå 21m totalt min går 13m. (med 6 hål täckta)

För lågt tryck är det ju inte för på låga tryck går han som en klocka. Dvs när alla hålen är öppnade.

jag fattar inte varför han slutar vända för att jag sätter i gen 6st småhål? sen helt plötsligt går han utanproblem, och stannar ibland när han känner för de. (ifrån att vända dvs). Samma sak om jag sätter igen 10st hål. Där kan ju inte vara någon elektrisk signall i den, som säger ifrån när för många hål är igensatta. Så därav slutar den gå? Jag fattar absolut inte varför dom håller på såhär. Somsagt är detta den tredje.

mvh
 
Redigerat:
Gissningsvis beror det på flödet är på gränsen för lågt för att det ska fungera. Mekanismen drivs av flödet och inte av trycket. När du sätter igen några hål minskar flödet.
 
Tror du har fel, Men tack för svaret. har provat med vattnet öppet jätte lite. Så strålen blir 1dm ca. Går endå som en klocka. Jag blir inte klock på det.
 
Okej du har nog rätt.. För om jag täcker massa hål i den så blir de förmodligen mycket vatten kvar i själva spridaren som ej kommer ut? Vilket innebär att det kanske inte kan komma in nytt vatten tillräckligt snabbt? För täcker jag alla hål förutom 2, blir den helt stilla. Så Okej förlåt mig. Du kanske förmodligen rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.