Idag är det sista gången diskmaskinen inte fungerar pga utlöst aqua-stopp. Förra gången var vi utan diskmaskin i två månader för jag visste inte att man satt in en mojäng som kallas aqua-stopp. Vi har haft diskmaskin i 30 år, men för 4 år sedan sattes det in en ny i samband med kökets ombyggnad.
Givetvis har vi en avstängningskran vid köksblandaren som vi använder.
Idag var det åter stopp på vattnet. Jag misstänkte genast mojängen och lossade först bara under slangen (den kan inte återställas utifrån). Pinnen gick inte att rubba. När jag tagit dän mojängen hekt och hållet kunde jag med kraft trycka in den röda pinnen i nedre hålet.
Dags att skruva isär hela mojängen. Inuti var det som ett gammalt klockurverk. Kugghjulen föll ur och jag hjälpte till med de resterande anordningar som inte föll ut. Sedan satte jag ihop mojängen igen och provblåste. Nu gick luft igenom. Efter att jag satt tillbaks den igen fungerade diskmaskinen igen.
Hur kan man få tillverka en så kallad skyddsgrej som utlöser sig själv utan orsak och att det inte finns en återställningsknapp utanpå. Tänk om man skulle behöva skruva isär en jordfelsbrytare som löst ut!
//Bosse
 
Fabrikat?
 
torbeno skrev:
Fabrikat?
Liten grå sak som är lite tjockare mitt på.
//Bosse
 
Jag tänkte typ på Electrolux, Bosch, Cylinda eller så ..
 
Bosse_A skrev:
Liten grå sak som är lite tjockare mitt på.
//Bosse
Siemens eller bosch antar jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.