Jag har gått och väntat på ett digitalt lås som Aqara U200 i flera år, eftersom det har stöd för Apple home key. Enligt installationsmanualen ska det vara kämpigt att installera på Assa 2000 och liknande låskistor. Men inte omöjligt. Så ni som har lyckats, hur har ni gjort? Bifoga gärna bilder och snåla inte med detaljerna.
 
pdov
Okej. Efter att ha testat olika låskistor och andra lösningar under några dagar har jag nu kommit fram till följande. U200 fungerar riktigt dåligt tillsammans med Assa 2000 och liknande kistor som kräver 360 graders vridning. Låset fuckar ur fullständigt om någon vrider på vredet i mitten eller använder nyckeln från utsidan. Så jag bytte ut det mot Assa 565. På insidan monterade jag på en vanlig vredmedbringare.

I Aqara lådan fanns en medföljande metallplatta som jag använde mig av förutom själva bottenramen i metall. När jag skruvade fast den på bottenramen kunde jag utnyttja resterande hål på rundcylindern för att fästa bottenramen i dörren. På så sätt slapp jag borra nya hål i säkerhetsdörren eftersom det kan vara knepigt. Jag valde också att fimpa dörrklockan, bor i lägenhet, men känns ändå värt det. Nu måste jag bara hitta något att täcka hålet med där dörrklockan stack ut.
 
  • Närbild av en dörrlåsinstallation där en metallplatta och svart vredmedbringare monterats på insidan av en dörr med etikett "ASSA ABLOY" synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördelen med att byta metallplattan är att medbringaren hamnar precis på mitten. Egentligen borde det ha medföljt en manual som förklarade detta. Men som andra har påpekat är manualen kass. Jag kalibrerade sedan låset efter U.S. lock. Vet inte vad som är bäst.

Andra tips. För att home Key ska fungera måste du ha en Apple HomePod eller en Apple TV av senare generation som kan fungera som en Thread border router. Det är också viktigt att du uppdaterar din Apple home app till den nya hem arkitekuren. Annars kommer det inte funka. Googla gärna det sistnämnda så kan andra förklara bättre.
 
Sammanfattningsvis fungerar låset nu hur bra som helst efter några dagars test. Home key är verkligen magiskt. Det var lite jobbigt att vara bland de första köparna i Sverige och det krävdes rätt mycket tid för att förstå hur man skulle göra saker på bästa sätt. Jag fick även två fula skruvhål i dörren för att jag först testade att montera låset vågrätt men eftersom säkerhetsdörren var metallbeklädd tog det stop efter några mm. Förhoppningsvis inspireras ni lite av mina misstag och gör saker bättre än jag.
 
F Frsto skrev:
Sammanfattningsvis fungerar låset nu hur bra som helst efter några dagars test. Home key är verkligen magiskt. Det var lite jobbigt att vara bland de första köparna i Sverige och det krävdes rätt mycket tid för att förstå hur man skulle göra saker på bästa sätt. Jag fick även två fula skruvhål i dörren för att jag först testade att montera låset vågrätt men eftersom säkerhetsdörren var metallbeklädd tog det stop efter några mm. Förhoppningsvis inspireras ni lite av mina misstag och gör saker bättre än jag.
Jag har ett Assa 2000 idag och inget smart lås. Jag fastnade för U200 av nån anledning, men en av låssmederna jag kontaktade försökte övertyga mig om att det var osäkert eftersom "infästningen blir sämre" och att man inte kan låsa vredet, kändes rätt tydligt att han bara ville sälja sina Yale-lås dock.

Men vad är egentligen skillnaden på U200 och t ex något Yale-lås? Kan man inte låsa upp andra lås än U200 med NFC med telefonen/klockan, måste man öppna deras egna app?
 
Allt med Yale doorman är skit. För det första kan du inte öppna med nyckel. De är dyra och ja, det låter som att han bara vill sälja sina egna lösningar i stället för att hoppa på framtidståget. Alla andra lås på den svenska marknaden före U200 använder sig av blåtand för att koppla upp mobilen till låset. Och blåtand funkar i ärlighetens namn riktigt dåligt. Eller så måste man köpa en hubb för att styra låset över nätet, och den hubben kan man inte använda till något annat i sitt smarta hem. Vill man använda Apple home key och NFC är detta den bästa lösningen.
 
  • Gilla
straffarbete
  • Laddar…
S straffarbete skrev:
Jag har ett Assa 2000 idag och inget smart lås. Jag fastnade för U200 av nån anledning, men en av låssmederna jag kontaktade försökte övertyga mig om att det var osäkert eftersom "infästningen blir sämre" och att man inte kan låsa vredet, kändes rätt tydligt att han bara ville sälja sina Yale-lås dock.

Men vad är egentligen skillnaden på U200 och t ex något Yale-lås? Kan man inte låsa upp andra lås än U200 med NFC med telefonen/klockan, måste man öppna deras egna app?
Jag tror att diskussionen lät lite annorlunda och handlade om certifieringar alltså godkännande i olika klasser.
Infästningen är sämre då du bryter förbandet som dubbelcylindrar bildar.
Det handlar inte om att sälja en produkt utan att informera om skillnader och uppfyllande av eventuell kravspecifikation.
 
En sak som många andra lås har är däremot möjligheten att ladda dem från utsidan om batteriet laddar ur. Det saknar jag på u200. Sen kan jag tänka mig att vissa digitala lås på marknaden har borta funktion så man kan låsa möjligheten att öppna från insidan om tjuven tar sig in genom ett fönster. Bor man högt upp i en lägenhet försvinner ju inbrottsrisken från utsidan. Vad gäller låsklasser och liknande måste man så klart alltid dimensionera låset efter de krav som försäkringsbolagen ställer. När jag pratade med försäkringsbolaget ställde de inga som helst krav på låsklistan i princip. De hade de gått bort ifrån.
 
Assa 2000 ska du byta ut oavsett, osäkrare lås finns inte. Öppnas på 10s av en amatör som titttat på youtube...
 
Jag har ett Assa 2002 (samma som 2000 men en krok som låser, osäker på termen?) och har beställt ett U200.

Jag läser om folk som skriver att låset ballar ur om man använder vredet på insidan. Jag antar att ni har ett nyckelhål på insidan också i sådana fall?

Jag har ju bara ett vred och ett handtag på insidan så jag kommer ju sätta ersätta mitt vred med U200 på insidan och använda den medbringaren och skruvar som sitter på mitt nuvarande vred. Jag hoppas att det kommer funka - det är så jag har läst mig till att man ska göra i alla fall.


Ser verkligen fram emot det här! Idag har jag ett ID Lock 150 men där panelen med touchknapparna vars lim har börjat lossna från insidan på alla knappar vi använder. Ser förjävligt ut. Det byts ut mot Assa 2002 som satt innan och så blir det U200 på det.
 
N nu1mlock skrev:
Jag har ett Assa 2002 (samma som 2000 men en krok som låser, osäker på termen?) och har beställt ett U200.

Jag läser om folk som skriver att låset ballar ur om man använder vredet på insidan. Jag antar att ni har ett nyckelhål på insidan också i sådana fall?

Jag har ju bara ett vred och ett handtag på insidan så jag kommer ju sätta ersätta mitt vred med U200 på insidan och använda den medbringaren och skruvar som sitter på mitt nuvarande vred. Jag hoppas att det kommer funka - det är så jag har läst mig till att man ska göra i alla fall.


Ser verkligen fram emot det här! Idag har jag ett ID Lock 150 men där panelen med touchknapparna vars lim har börjat lossna från insidan på alla knappar vi använder. Ser förjävligt ut. Det byts ut mot Assa 2002 som satt innan och så blir det U200 på det.
Det kostar ju inget att testa. Lås med 360 graders låsning kan ibland fungera dåligt tillsammans med digitala lås. Ser fram mot att höra din recension sen. U200 är verkligen magiskt bra.
 
Får du det att funka är ju vredet i mitten väldigt enkelt att montera bort, om man har ett sånt.
 
F Frsto skrev:
Det kostar ju inget att testa. Lås med 360 graders låsning kan ibland fungera dåligt tillsammans med digitala lås. Ser fram mot att höra din recension sen. U200 är verkligen magiskt bra.
Den här personen har ett Assa 2000 och verkar inte ha haft några problem med installation. Precis som jag så har han endast dörrhandtag och vred på insidan. Inlägget har lite bilder på hur det monterades i hans fall:
https://bubblan.teknikveckan.se/t/n...ock-u200-fungerar-med-apple-home-keys/23237/8

Så det känns spontant som att det inte borde vara några problem.

Gällande 360 graders låsning så tycker jag att det ser ut att fungera väldigt bra t.ex. här där låset snurrar 900 grader. Eller är det något jag missförstår? Jag har ingen koll på sådant här egentligen!

 
pdov
N nu1mlock skrev:
Jag har ett Assa 2002 (samma som 2000 men en krok som låser, osäker på termen?) och har beställt ett U200.

Jag har ju bara ett vred och ett handtag på insidan så jag kommer ju sätta ersätta mitt vred med U200 på insidan och använda den medbringaren och skruvar som sitter på mitt nuvarande vred. Jag hoppas att det kommer funka - det är så jag har läst mig till att man ska göra i alla fall.
Du har alltså inte både lås och vred på insidan som på bilden här under?
Dörrhandtag med både lås och vred i mässingsfinish, monterat på en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dela gärna av dig med lite bilder på installationen och montaget om du får det att fungera, tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.