Jag kikar på att sätta dit rumsreglering på golvvärmen. Thermotech vill ha dryga 10.000kr för deras lösning med trådlös reglering. Men jag såg att Aqara har smarta radiatortermostater som förmodligen passar på thermotechs ventiler (M30x1.5) plockar jag ihop en liknande lösning så landar jag bara på dryga 5.000kr.

Varför jag också vill ha Aqara är för att man enklare får en överblick på allting och kan styra det via telefonen.

Är jag något på spåren eller missar jag någon fundamental del?

Skärmbild av en online shoppingkorg som visar produkter och deras priser på en VVS-webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av online-varukorg med Aqara smarta hemprodukter, totalpris och delbetalningsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lannelanne skrev:
Jag kikar på att sätta dit rumsreglering på golvvärmen. Thermotech vill ha dryga 10.000kr för deras lösning med trådlös reglering. Men jag såg att Aqara har smarta radiatortermostater som förmodligen passar på thermotechs ventiler (M30x1.5) plockar jag ihop en liknande lösning så landar jag bara på dryga 5.000kr.

Varför jag också vill ha Aqara är för att man enklare får en överblick på allting och kan styra det via telefonen.

Är jag något på spåren eller missar jag någon fundamental del?

[bild] [bild]
Nu ser jag inte vart du hittat Aqara priserna men du får ett mycket bredare hemautomatiseringssystem med Aqara.

Exempel vad Kjell & Co har just nu
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-hem-losningar/aqara-smarta-hem

Sen har du valt en M1 Hub och som du ser i Kjellänken finns det en M2 nu. M2 kommer att uppgraderas till att följa den nya Matterstandarden som möjliggör att man mixar olika märken som är matterkompatibla.
https://m3.idg.se/2.1022/1.772393/aqara-paborjar-matter-overgangen-i-december

Sen har jag själv aldrig testat en termostat men Aqara har en mycket stor marknad i hela världen så det funkar säkert bra.

Sen bör man köra prisjakt.nu för att se prissättning, det verkar vara brist just nu på M2 hubar.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5692273
 
L Lannelanne skrev:
Jag kikar på att sätta dit rumsreglering på golvvärmen.
...
Är jag något på spåren eller missar jag någon fundamental del?
Vad är anledningen till att du vill ha ställdon/termostat till golvvärmen?

Vad har du för "värmepanna"?


Termostat/ställdon bör bara strypa flödet när rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.

Steg1: Injustering av förinställningen
Steg2: Injustering av centrala reglersystemet, värmekurvan etc
Steg3: Montering och Injustering av termostaterna
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är anledningen till att du vill ha ställdon/termostat till golvvärmen?

Vad har du för "värmepanna"?

Termostat/ställdon bör bara strypa flödet när rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.

Steg1: Injustering av förinställningen
Steg2: Injustering av centrala reglersystemet, värmekurvan etc
Steg3: Montering och Injustering av termostaterna

Demmpa Demmpa skrev:
Vad är anledningen till att du vill ha ställdon/termostat till golvvärmen?

Vad har du för "värmepanna"?


Termostat/ställdon bör bara strypa flödet när rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.

Steg1: Injustering av förinställningen
Steg2: Injustering av centrala reglersystemet, värmekurvan etc
Steg3: Montering och Injustering av termostaterna

Jag har en 7år gammal Bosch luft/vatten 6000aw.
Jag har golvvärme i 80% av huset och ena bad/sov på norrsidan har radiatorer(inte rustat dom rummen än)

Jag tänker mig att det blir bättre komfort inomhus. Idag har jag en central termostat som styr hela värmepannan. Den är inställd på 21grader. Men då klipper ju pannan värmen i hela huset ifall det är 21grader mitt i kåken men bara 19grader i vårat badrum på norrsidan.

Kan det räcka med att justera in hela huset så att radiatorn i badrummet får mer värme och mittenslingan i huset är strypt mest? Eller är det enklare att bara köpa rumsreglering? Vi har ganska bra med solinstrålning i huset centralt också.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det är en värmepump som är inblandad så är det extra viktigt att göra de tre stegen i rätt ordning för att få bästa driftekonomi.


I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det är en värmepump som är inblandad så är det extra viktigt att göra de tre stegen i rätt ordning för att få bästa driftekonomi.


I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
systemet ska vara injusterat. Men om vi bortser från allt annat. Vad tror du om grundtanken att använda typ Aqaras styrning på gvärmeslingor?
 
Golvvärme är relativt/väldigt trögt system, främst om det är ingjutet.
Så man behöver inte ha något "snabbt" reglersystem, å inte en massa extra finesser, mm.

Går att använda vilket reglersystem man själv vill.
Fördelen med trådade ställdon kopplade till reglercentral som drivs med nätspänning är att man slipper massor med batteribyten.


Just Aqara's termostater verkar äta batteri, minst ett batteribyte om året.

Om termostaten gör åtta ändringar/regleringar per dag räcker batterierna i 165 dagar.
Om termostaten gör en ändring/reglering varannan vecka håller batterierna i 200 dagar.

Så ett faktiskt batterbyte ungefär en gång i halvåret.

Webbsida visar radiatortermostat, Aqara-märke, batterilivslängd ett år, användningsinformation, mobilskärmbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: De kanske menar att batterierna håller ett år om termostaten ändrar/reglerar åtta gånger per dag i 165 dagar samt bara en reglering/ändring varannan vecka i resterande 200 dagarna.
 
Redigerat:
Varför lägga 10 kkr på något som har en tendens till at gå sönder, lägger du lite tid på att strypa in allt så är det gratis. När du är färdig och allt fungerar så beställer du en resa till värmen för familjen. Detta är ett bättre allternativ och det blir pengar över.
 
  • Gilla
Lannelanne
  • Laddar…
Lannelanne hur gick det med ditt system, vad blev det för lösning? Jag är själv inne på samma spår som dig. Har i dag en dum golvvärme utan styrning, tänkte mig Aqara temperatursensorer i varje rum samt någon form av styrbar termostat på golvvärmen.
 
M MrBergman skrev:
Lannelanne hur gick det med ditt system, vad blev det för lösning? Jag är själv inne på samma spår som dig. Har i dag en dum golvvärme utan styrning, tänkte mig Aqara temperatursensorer i varje rum samt någon form av styrbar termostat på golvvärmen.
Bet i dyra äpplet och Köpte thermotecs trådbudna (halva priset mot trådlösa), har krypgrund så kunde enkelt dra kabel.

Entrehall och wc behövde ingen för dom är alltid fullt öppna slingor, så blev tre ställdon på mina tre slingor i kök/vrum som går på en termostat. Ska göra samma sak i resten av husets sovrum.

Det man missar med en extern lösning är thermotecs basenhet som lär sig hur länge den ska öppna och sen strypa Slingan för att hålla jämna temp.
 
  • Gilla
MrBergman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.