Håller på att limma heltäckningsmatta i trappan* och har läst lite här på forumet. Butiken jag var i hade inte så många alternativ på lim men jag valde kontaktlim Casco S9 Super, för jag vägrar att lägga ner allt detta jobb och sedan ha mattsläpp efter en tid och jag orkar inte ha olika på lim plansteg och stegnos.

Jag provade att först limma plansteget och sedan runtom och det gick bra, men tog ohygglig tid. Dessutom gick det åt typ en fjärdedels burk lim till ett steg! Jag har sett att man ska ha en "fintandad spackel" kan någon tipsa om en bra sådan? Tycker att det måste vara svårt att återanvända en sådan då allting fastnar så det blir fort pengar när det återstår 16 steg som ska limmas i två omgångar.

Nu applicerade jag lim på både matta (sån där med rutnät på undersidan) och på själva steget, väntade en stund (10-20 minuter) och lade dit. Nio tiondelar av limmet gick åt till mattan.

Önskar tips på hur jag kan minska ner limåtgången. Kan det räcka att bara applicera hyfsat rikligt med lim på steget och lägga dit mattan innan det torkat?

Vågar jag limma hela steget i ett moment?

Tacksam för all input.

*Separat byggtråd kommer vilket år som helst nu.
 
Kontaktlim (i alla fall S9) skall läggas på båda ytor, sedan torka klibbfritt och till sist sätter man ihop ytorna. Hugger direkt och permanent. Använd engångs skumroller som lägger på tunnare skikt.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kontaktlim (i alla fall S9) skall läggas på båda ytor, sedan torka klibbfritt och till sist sätter man ihop ytorna. Hugger direkt och permanent. Använd engångs skumroller som lägger på tunnare skikt.
Jag läste instruktionen på burken, men tycker mig ha sett någonstans att om man limmar textilier så räcker det att applicera på ena ytan.

Bra tips om skumroller. Ska se om jag får tag på någon sådan.

Det kanske är värt att använda ett billigare mattlim på stegytan och bara ha kontaktlim på trappnosen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.