Köpte en Appliance varmvattenberedare på Bauhaus. Så här står det om säkerhetsventilen i manualen under 'Viktiga regler':

"När du lyfter ventilens handtag, när vattenbehållaren är fylld, och det börjar strömma vatten från ventilens avloppsöppning, så är detta tecken på att något är fel och du bör stanna apparaten."

Översättningen är helt kass genomgående i hela manualen men om just detta står det på samma sätt på alla andra språk också. Det kan väl inte stämma? Det ska väl komma vatten ur säkerhetsventilen när man lyfter på 'handtaget'!?

För övrigt så säljer Jula samma märke men betydligt billigare vilket kvalificerar för 12 % rabatt på Bauhaus...
 
Har också tittat på Appliance, då våran 55L Nibe känns förliten, vi är bara 2 pers men kan inte duscha båda i följd utan att varmvattnet tar slut, och jag tycker ändå att jag är snabb som katten:)

Funkar förövrigt Appliance bra om man bortser från manualen?
 
Har bara haft den i en vecka. Inga problem än så länge.

ojniemin
 
PeterJosefin skrev:
vi är bara 2 pers men kan inte duscha båda i följd utan att varmvattnet tar slut, och jag tycker ändå att jag är snabb som katten:)
:cool: Duscha tillsammans, fast det går kanske inte snabbare. :rolleyes:
 
Jorå, har provat det med:) dock så är duschen VÄLDIGT liten så la ner det efter ett försök.....
 
PeterJosefin skrev:
Har också tittat på Appliance, då våran 55L Nibe känns förliten, vi är bara 2 pers men kan inte duscha båda i följd utan att varmvattnet tar slut, och jag tycker ändå att jag är snabb som katten:)
Nåt måste var fel där. Vi har en 30-L vvb (Parca Safir) och kan duscha två efter varandra. Visserligen kan man inte stå och skvala i en kvart, men två hyfsat snabba duschar är inga problem. Men den är 25 år gammal så nu har vi köpt en ny. En 30-L FRESH (ser likadan ut som Appliance) och skall montera den i helgen. Funderar på om man ska ha prisolrör till kallvattnet till vvb:n eller om man ska ha PEM-slang. Nån som vet vilket som är rätt?
 
Har köpt en APPLIANCE VV-beredare till sommarstugan
men hittar inget "handtag" på säkerhetsventilen,
ligger den gömd i ventilen bakom den "plastplomb"
som sitter där??
Åke
 
Numera är oftast "handtaget" ersatt av en svart ratt(vred).
 
Tyvärr finns ingen ratt (vred) på ventilen , men däremot en "plomb"
som jag inte vet om jag törs peta bort för att ev.hitta handtaget
inne i ventilen
Åke
 
Ingen som vet om "handtaget" ligger bakom "plomben",
tänker åka ut i helgen och få varmvattnet fixat??
Åke
 
Ja den fanns i paketet , men tyvärr säger bruksanvisningen inte
något annat än att montering ska göras av auktoriserad Tekniker,
vilket jag inte är.
Åke
 
hej.har monterat in en appliance 120 L för cirka 1 år sedan.är faktiskt inte så nöjd med den.den mesta värmen på vattnet går ut igenom skallet. men för övrigt funkar den.fick köpa till hela ventil paketet som ska sitta undertill. följer ej med i paketet..mvh patrik
 
PeterJosefin skrev:
Har också tittat på Appliance, då våran 55L Nibe känns förliten, vi är bara 2 pers men kan inte duscha båda i följd utan att varmvattnet tar slut, och jag tycker ändå att jag är snabb som katten:)

Funkar förövrigt Appliance bra om man bortser från manualen?
Vi har en 50 l på landet och har aldrig haft problem med brist på v-vatten.

Vid vattenanslutningen brulkar sitta ett ventilrör.
Kolla om det inte går att ställa upp termostaten (elektrisk) och öka kallvatteninblandningen med blandningsventilen på ventilröret.

Ytterliggare en möjlighet kan vara att mata den med 400 V, om den drivs med 230 V idag.

Många beredare är gjorda för att utan omkoppling i beredaren funka med 230 V eller 400 V.

Effekten tredubblas vid 400V. Från 1 kW till 3 kW.
 
Redigerat:
Har själv köpt en 30 liters av detta märke. Och som föregående hae skrivit undrade jag också vart det handtaget var.
Och efter att ha pratat med kund support idag visade det sig att den lille pluggen i säkerhetsventilen kallas handtag.Detta för att dom använder samma bruksanvisning till flera modeller. Men denna plugg ska tryckas inåt för att öppna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.