Har ett problem när jag ska montera min VP-2 eldosa i en vägg med OSB + gips. Dosans djup bakom OSB-skivan är 45 mm och det är lite för mycket, då det går en infälld skjutdörr i väggen. Ett djup på 35 mm innanför OSB-skivan vore mycket bättre.

Finns det något smart sätt att lösa detta? ROT-dosa är ett alternativ, men då måste jag montera skivorna innan dosan, vilket gör det svårt att dra rören som jag vill ha dem.
 
  • eldosa.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
jag hade ett liknande problem med vp2 trippelgipsdosor (med blå ring) i badrummet då jag har 17mm råspont innanför gipsen, jag gjorde så att jag försänkte 10mm på baksidan av råsponten så att dosan komm 10 mm längre ut

du borde väl kunna ta så stort hål i osb:n så dosan går fritt (alltså flytta ut dosan), om du har blå ring kanske du får byta till grön om den sticker ut för långt
 
VP-2 är ju en extra djup dosa. Så djup är inte billigare dosor. Jag har inte i huvudet hur djup "traditionella" a-dosor brukar vara, men inte omöjligt att det skulle funka.

//Patrik
 
Snailman skrev:
jag hade ett liknande problem med vp2 trippelgipsdosor (med blå ring) i badrummet då jag har 17mm råspont innanför gipsen, jag gjorde så att jag försänkte 10mm på baksidan av råsponten så att dosan komm 10 mm längre ut

du borde väl kunna ta så stort hål i osb:n så dosan går fritt (alltså flytta ut dosan), om du har blå ring kanske du får byta till grön om den sticker ut för långt
Okej, det skulle kunna vara ett alternativ. Det känns som om OSB:n "håller fast" dosan mer än enbart en gipsskiva.
Kanske en dum fråga, men vad är det som hindrar att hela dosan kommer ut ur väggen om man sliter bort en stickkontakt ur ett vägguttag?
 
Snailman
jag spikar fast mina vp2 dosor med två 100 mm spik från sidan i dosans spikkanaler, så de följer inte med så lätt:)

det finns oxå 'regelfästen' i plåt för vp2 dosor... sätter du två sådana en på varje sida så bör det bli stadigt
 
Redigerat:
Snailman skrev:
jag spikar fast mina vp2 dosor med två 100 mm spik från sidan i dosans spikkanaler, så de följer inte med så lätt:)

det finns oxå 'regelfästen' i plåt för vp2 dosor... sätter du två sådana en på varje sida så bör det bli stadigt
Bra idé!
 
Man sätter alltid fast dosor så att dom sitter fast utan skivor. vanligast med spik och skruv men även med smältlim och distanser
 
Och så diskuteras det varför behörig bara får utföra "enkla" jobb som att sätta dosor och dra rör....jösses ;)
 
Hur kan en dosa trilla ur hålet i väggen?
Dosan i sig är ju mothåll bakifrån medans uttag/strömbrutare klämmer år från andra hållet.
4" spiken fyller väl eg bara sin funktion innan man fått resten på plats.

Kan man verkligen limma dosor?
 
Ska man byta uttag i framtider och dosan inte sitter fast är det lätt hnnt att den "faller" in i väggen för i en normal vägg fyller inte en dosa utrymmet mellan väggarna. Det händer lite då och då att nån idiot inte satt fast dosan och det kan kosta både tid ich besvär. Samt att normalt utförs eljobbet av en person samt skivsättningen av en annan och den som sätter skivan kan lätt glömma en dosa som inte syns, är den fastsatt blir det en "bula" på väggen och kan hittas men är den lös är den borta.
Och, Ja det finns system med plastdistanser och dosor som är avsedda att limmas fast, för en eelektriker ett mycket bra system skulle jag vilja påstå
 
Nimajneb skrev:
Hur kan en dosa trilla ur hålet i väggen?
Dosan i sig är ju mothåll bakifrån medans uttag/strömbrutare klämmer år från andra hållet.
4" spiken fyller väl eg bara sin funktion innan man fått resten på plats.

Kan man verkligen limma dosor?
Dosan trillar ur om hålet är för stort, dvs man har gjort ett 80 hål istället för 70 (och dosan inte är fastsatt) tex.
Ja, man kan limma men det gör man oftast då man har en skiva eller liknande bakom så dosan håller sig på plats till skiva framför kommer och dosan "spänns" mellan dessa två skivor med det mothåll du nämnde och baksida av dosa, dock ska man då ha 45 reglar så klart och i annat fall "puckar" som "förlänger" dosans botten så att den når den bakre skivan.
 
Kör man med VP-2 så finns det skivfästen som man klickar på dosan. Då spänns dosan mellan skivorna. Finns för 70, 95 och 120mm regel.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.