Hej,

Jag ska måla snickerier med vattenbaserad lackfärg och letar efter bra penslar. I butiken hade de Anza 2000 och Anza Elite. Anza 2000 har tydligen syntetborst medan Anza Elite har en blandning av syntetborst och naturborst. Tydligen går det att använda båda sorterna om man ska måla vattenbaserad snickerifärg. Men frågan är vilken som är bäst, och varför?
 
Om du frågar en målare så säger han/hon säkert att du ska ha en sådan kvalitetsborste som Anza som kostar rätt så mycket, eftersom det är sådana som de själv brukar använda. Men tänk då på att det är för att det är deras verktyg som de använder ofta. Det finns billigare alternativ både i syntetborst och naturborst.

Till snickerier med vattenbaserad färg så hade jag använt mig av av syntetborst eftersom denna inte drar åt sig vattnet i färgen på samma sätt som naturborst gör. Naturborsten "suger" upp färgen och håller den mha sina kluvna strån och passar därför bättre till oljebaserade färger.

Om arbetsmomentet är att måla lister och massor av dem så kan man göra som vi gjorde. Köp en liten roller och rullar till denna antingen av "skumgummi" eller korthårig filt. Går snabbare och blev lika bra.
 
karmajoyst skrev:
Till snickerier med vattenbaserad färg så hade jag använt mig av av syntetborst eftersom denna inte drar åt sig vattnet i färgen på samma sätt som naturborst gör. Naturborsten "suger" upp färgen och håller den mha sina kluvna strån och passar därför bättre till oljebaserade färger.
Ok. Finns det någon nackdel med att naturborsten suger upp färgen? Blir de svårarer att rengöra, eller är det något annat?

Dessutom, om man är ute efter att få en så jämn målad yta som möjligt med så lite penseldrags-ränder som möjligt, är det inte bättre med blandad naturborst & syntetborst då?

karmajoyst skrev:
Om arbetsmomentet är att måla lister och massor av dem så kan man göra som vi gjorde. Köp en liten roller och rullar till denna antingen av "skumgummi" eller korthårig filt. Går snabbare och blev lika bra.
Om man målar med roller, blir inte ytans struktur annorlunda då? Blir det inte "nopprigt" som när man målar med roller på vägg (nopprorna borde väl bli mindre med rollad snickerifärg, men ändå)?
 
Rullade snickerier???? Jesus... Nä köp en bra pensel, Anza´s grejer är bland dom bästa. Den med röd topp på skaften är fanimej guds gåva till målarna. Helt fantastisk pensel. Känns som den är inkörd redan från start.
 
Såg nu dessutom på Anzas hemsida (www.anza.se, under Penslar / Lackpenslar) att de har en serie som heter Anza Perfect där penslar som Anza Synt ingår. Ska tydligen vara ännu bättre. Frågan är dock vad de kostar... ;)
 
Om det är större ytor tycker jag att det är enklast att rolla på färgen med skumgummiroller först och sen efterdra med pensel för att få "rätt" struktur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.