Jag har hittat ett paket torrbollar.
Är det någon som använder sådana? I så fall var/när?
Vad har ni för erfarenheter av Torrbollen?
 
Har haft I både stugan och båten på vintern. Dom funkar helt klart, men räcker inte så länge
 
Tomture61
Torrbollen ihop med oskyddad metall är ingen hitt enligt husvagn och båtägare .
 
  • Gilla
StureS
  • Laddar…
M Mikaela123 skrev:
Vad har ni för erfarenheter av Torrbollen?
Att produkten/varumärket "Torrboll" är svindyr utifrån vad man får. Jag använder dock samma metod i form av durkslag, ovanpå vanliga hinkar, fyllda med kalciumklorid.

Säck med Kalciumklorid CC Road 25 kg för användning som kostnadseffektivt alternativ till Torrbollar.
En 25 kg säck räcker till många "jättetorrbollar" och fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Har man mycket fukt går torkmedlet åt som smör i solsken. Tömmer man inte bort vätskan så borde den i sig bidra till fuktigheten i utrymmet.
 
Jag använder hemmagjorda "torrbollar" med kalciumklorid i jordkällaren. De fungerar men de räcker inte riktigt till. Därför håller jag på att knåpa ihop ytterligare 1 eller 2.

Jag har läst att denna metod bara avfuktar ner till ca 75%. Därför har jag tänkt komplettera med silica gel, som även kan köpas i form av ett slags kattsand (Crystal Clean). Jag har inte kommit till skott, så det är bara en plan -. en idé. Min tanke är att fylla tygpåsar med detta material och hänga upp dem i källaren. Skall väga dem först. När de ökat i vikt, tar jag ner dem och regenererar materialet. Titta gärna i länken: https://www.lfs-web.se/silicagelavfuktare.htm

(Genom den här tråden fick jag om påminnelse om mina planer. Tack för det!)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Har man mycket fukt går torkmedlet åt som smör i solsken. Tömmer man inte bort vätskan så borde den i sig bidra till fuktigheten i utrymmet.
Vätskan är salthaltig, så den dunstar inte
 
Krokben
Jag har en liten torrboll i badrummet. Gör väl av med tre refillpåsar per år, 99kr om året alltså så inget att bråka om. Funderar på att köpa kalciumklorid med durkslag till garaget med, men jag undrar, avfuktar den bara ner till 75% som cider här skrev? Det låter ju skitmuggigt.
 
Töm bara inte vätskan från en torrboll på gräsmattan! I så fall på ogräs! Gissa hur jag vet det!
 
Tomture61
T torke1 skrev:
Vätskan är salthaltig, så den dunstar inte
Hur tänkte du nu ?
Sötvatten / saltvatten avdunstar lika mycket !
 
Krokben Krokben skrev:
Jag har en liten torrboll i badrummet. Gör väl av med tre refillpåsar per år, 99kr om året alltså så inget att bråka om. Funderar på att köpa kalciumklorid med durkslag till garaget med, men jag undrar, avfuktar den bara ner till 75% som cider här skrev? Det låter ju skitmuggigt.
I badrummet?
Torrbollar och liknande är bäst i utrymmen som saknar elektricitet. Många tips återfinns i forum för båtar, husvagnar och bilar som ställs undan för vintern. De används också i mindre byggnader där man inte dragit in el, som exempelvis jordkällare, friggebodar och kolonistugor. Självklart går det att kombinera torrbollar med eluppvärning efter behov. En torrboll i garaget är kanske till hjälp när det kommer in mycket fukt.
I ett badrum är ventilationen det viktigaste. En välfungerande ventilation i badrummet (och resten av huset) tar hand om fukten också.
 
Redigerat:
T torke1 skrev:
Vätskan är salthaltig, så den dunstar inte
Salthaltig vätska avdunstar också, men ytterst lite i fuktig luft. Och torrbollen står väl i den fuktiga miljön till att börja med?
 
Krokben
C Cider skrev:
I badrummet?
Torrbollar och liknande är bäst i utrymmen som saknar elektricitet. Många tips återfinns i forum för båtar, husvagnar och bilar som ställs undan för vintern. De används också i mindre byggnader där man inte dragit in el, som exempelvis jordkällare, friggebodar och kolonistugor. Självklart går det att kombinera torrbollar med eluppvärning efter behov. En torrboll i garaget kan också vara till hjälp när det kommer in mycket fukt.
I ett badrum är ventilationen det viktigaste. En välfungerande ventilation i badrummet (och resten av huset) tar hand om fukten också.
Jadu jag prövade det som komplement och såg att den verkade fungera. Råheten försvinner fortare efter dusch t ex. Sen är det väl lite terapi för ögonen också.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
C Cider skrev:
Jag använder hemmagjorda "torrbollar" med kalciumklorid i jordkällaren. De fungerar men de räcker inte riktigt till. Därför håller jag på att knåpa ihop ytterligare 1 eller 2.

Jag har läst att denna metod bara avfuktar ner till ca 75%. Därför har jag tänkt komplettera med silica gel, som även kan köpas i form av ett slags kattsand (Crystal Clean). Jag har inte kommit till skott, så det är bara en plan -. en idé. Min tanke är att fylla tygpåsar med detta material och hänga upp dem i källaren. Skall väga dem först. När de ökat i vikt, tar jag ner dem och regenererar materialet. Titta gärna i länken: [länk]

(Genom den här tråden fick jag om påminnelse om mina planer. Tack för det!)
Jag har använt silica gel kattsand för att torka saltat kött med OK resultat. Köttet och sanden hålls separerade i samma kärl, sanden kan då avlägsnas och renegereras emellanåt.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.